Isnin, 18 November 2019

KES TUAN AJI AMAT RAMAI




KES TUAN HAJI

BUKAN SAJE

BERAT TAPI

AMAT RAMAI 

Perbicaraan kes Ahmad Zahid libat dana Yayasan Akalbudi bermula esok


PERBICARAAN kes bekas timbalan perdana menteri Tuan Haji Ahmad Zahid Hamidi, yang berdepan  47 pertuduhan melibatkan jutaan ringgit dana Yayasan Akalbudi akan bermula esok di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Kes  Tuan Haji Ahmad Zahid, yang juga presiden Umno, akan didengar di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah.

Hakim terlebih dahulu akan mendengar permohonan Ahmad Zahid untuk mencabar Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dan Akta Pencegahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan  Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001, dari segi perlembagaan, yang melibatkan tuduhan yang dihadapinya.

Pada 22 Mac, Timbalan Pendakwa Raya Raja Rozela Raja Toran memaklumkan mahkamah bahawa pendakwaan akan memanggil 20 saksi untuk memberi keterangan pada perbicaraan itu.


Pada 19 Okt dan 14 Dis, 2018, serta 20 Feb tahun ini, Tuan Haji Ahmad Zahid, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Seysen di Kuala Lumpur terhadap 47 pertuduhan, 12 daripadanya membabitkan pecah amanah (CBT), lapan tuduhan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan puluhan juta ringgit milik Yayasan Akalbudi.

Bagi pertuduhan CBT,  Tuan Haji Ahmad Zahid, 66, didakwa menggunakan dana berkenaan untuk membuat enam pembayaran kad kredit milik persendirian, polisi insurans kenderaan dan lesen motor persendirian, kiriman wang kepada sebuah firma guaman dan sumbangan kepada persatuan bola sepak Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Beliau dituduh  melakukan perbuatan itu di Affin Bank Berhad, cawangan Jalan Bunus, Off Jalan Masjid India di sini, antara 13 Jan 2014 dan 23 Dis 2016.

Pertuduhan mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan membawa hukuman penjara antara dua dan 20 tahun serta dengan sebatan dan juga dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Bagi lapan tuduhan rasuah,  Tuan Haji Ahmad Zahid didakwa menerima suapan daripada tiga syarikat iaitu Mastoro Kenny IT Consultant & Services, Data Sonic Group Berhad dan Profound Radiance Sdn Bhd sebagai dorongan untuk dirinya seorang Pegawai Badan Awam iaitu Menteri Dalam Negeri di Kementerian Dalam Negeri (KDN) bagi membantu syarikat-syarikat berkenaan mendapatkan projek MyEG.

Ia bagi melaksanakan penambahan pembekalan cip pasport selama lima tahun atau 12.5 juta cip yang akan dimasukkan ke dalam halaman biodata polycarbonate Pasport Malaysia untuk Jabatan Imigresen Malaysia, sebagai pengendali perkhidmatan pusat sehenti di Pakistan dan Nepal di bawah kendalian KDN.

Beliau dituduh melakukan perbuatan itu di cawangan Maybank Dataran Maybank di Jalan Maarof, Bangsar, antara 15 Julai 2016, dan 15 Mac 2018, mengikut Seksyen 16(a)(B) Akta SPRM 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24(1) akta sama.

Jika sabit kesalahan, boleh dikenakan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan, atau RM10,000, yang mana lebih tinggi.

Ahli Parlimen Bagan Datuk itu juga berdepan 27 pertuduhan pengubahan wang haram dengan melibatkan diri dalam transaksi secara langsung membabitkan pendapatan daripada aktiviti haram antara 29 Mac 2016 dan 11 April 2018.

Beliau didakwa mengikut Seksyen  4(1)(a)  Akta Pencegahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan  Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 yang boleh dihukum menurut Seksyen 4(1) akta sama iaitu boleh dipenjarakan sehingga 15 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda  jumlah atau nilai hasil aktiviti  haram atau RM5 juta, mana lebih tinggi jika sabit kesalahan.

Tuan Haji Ahmad Zahid juga berdepan 40 pertuduhan menerima rasuah daripada sebuah syarikat berhubung Sistem Visa Luar Negara (VLN), menjadikan tuduhan yang dihadapinya sebanyak 87 pertuduhan.

Pada 26 Jun lepas, beliau mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur atas tujuh pertuduhan menerima suapan daripada sebuah syarikat berjumlah S$4.24 juta membabitkan Sistem VLN, dua tahun lepas.

Tuan Haji Ahmad Zahid kemudiannya didakwa pada 27 Jun lepas dengan 33 lagi pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM42.76 juta daripada sebuah syarikat berhubung sistem sama di Mahkamah Sesyen Shah Alam. – Bernama, 17 November, 2019.


RAMAI BETUL

KES ZAHID

PASANG BANYAK

TAJUR

PASTI ADA

YANG LEKAT

--------

1 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Kalau lah dari 47 pertuduhan Zahid Totok, satu pun tak sangkut ..gwa akan lari bogel di Dataran Mirdeka ..biarkan awek tgk lanchow gwa ..