Selasa, 17 Mac 2015

TANGKAP NAJIB




KONTRAK SEWA BELI JET PERIBADI BARU PERDANA MENTERI BERJUMLAH RM465,411,952.58
 
Saya telah mendedahkan semalam bahawa pentadbiran  Najib  Razak telah membeli sebuah lagi jet peribadi (“private jet”) kerajaan jenis ACJ320. Perkara ini telah disahkan oleh Jabatan Perdana Menteri melalui satu kenyataan yang dikeluarkan lewat semalam.

Isu utama yang dipersoalkan ialah kewajaran membeli sebuah lagi jet peribadi di kala kerajaan sudah pun mempunyai 6 jet peribadi termasuklah pesawat ACJ319 sedia ada. Tambahan pula kedudukan kewangan negara yang dibebani dengan hutang sehingga subsidi minyak pun terpaksa dihapuskan menimbulkan kemarahan rakyat apabila dana rakyat seolah-olah digunakan untuk Perdana Menteri dan Jemaah Menteri bersenang-lenang.

Oleh sebab itu, rakyat perlu tahu berapakah dana rakyat yang telah dan akan digunakan untuk membiayai pembelian jet peribadi baru ini. Bersama-sama ini saya sertakan satu mukasurat perjanjian di antara Kerajaan Malaysia dan Jet Premier One (Malaysia) Sdn Bhd yang memperincikan kos pembelian jet peribadi baru ACJ320 ini.

Perlu diingatkan bahawa kos yang diperincikan di sini hanyalah kos membeli (melalui kaedah sewa beli) dan tidak termasuk kos operasi, kos penyenggaraan dan lain-lain yang dipersetujui melalui satu lagi perjanjian.

Butir-butir utama pembelian jet peribadi baru ACJ320 untuk kegunaan Perdana Menteri, keluarga dan Jemaah Menteri adalah seperti berikut:


1.    Kerajaan Malaysia akan membayar pembelian ini dengan pembayaran deposit USD20 juta (telah dibayar) dan bakinya dibayar melalui ansuran bulanan selama 15 tahun

2.    Bayaran deposit USD20 juta yang telah dibayar adalah bersamaan RM65.22 juta mengikut kadar tukaran matawang yang ditetapkan semasa perjanjian iaitu USD1 bersamaan RM3.261

3.    Kerajaan Malaysia akan membayar ansuran sebanyak USD679,984 sebulan bersamaan RM2.217 juta sebulan selama 15 tahun untuk melangsaikan baki hutang

4.    Jumlah kos sewa beli keseluruhan untuk membeli jet peribadi baru ini adalah RM465,411,952.58 termasuk yuran perkhidmatan (“entry into services”)

5.    Sebarang risiko kadar matawang yang menyusut ditanggung oleh Kerajaan Malaysia sepanjang tempoh 15 tahun itu. Dalam keadaan nilai matawang Ringgit Malaysia turun seperti sekarang, Kerajaan Malaysia akan membayar lebih untuk menanggung kerugian akibat nilai matawang Ringgit Malaysia yang jatuh

Berdasarkan terma-terma ini, sudah tentu harga akhir yang akan ditanggung oleh rakyat adalah lebih tinggi dari RM465,411,952.58. Saya yakin tidak ada rakyat Malaysia yang bersetuju membelanjakan hamper setengah billion Ringgit Malaysia dana rakyat sedangkan masih ada mangsa banjir di Kelantan yang tinggal di dalam khemah. 

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN


-------------

8 ulasan:

Awanama berkata...

tak boleh tunggu lagi

Awanama berkata...

Kalau Tun Razak masih hidup..sudah tentu dia akan menagis siang malam apabila melihat anaknya Najib kini sudah jadi 'Pelingkup Malaysia' yang ke-6

UMNO sial sebab telah angkat manusia yg bernama Najib Razak menjadi 'Pelingkup Malaysia'

Awanama berkata...

mangsa banjir kat kelantan , no prob, nik abdoh kan ada...

Awanama berkata...

Rakyat bahalol dah.....

1 Mat Dah Bahalol punca nya

Masok kubor susah nak jawab tu

PAS pun bahalol setuju buta angkara setan ini

Apa nak jadi dah , duit USD1 nak sampai 3,80 macam 1997 dulu

Mana IMF ?????

Awanama berkata...

6 biji jet macam ada 6 perdana. Macam ada 6 PM 6 TPM . Duit bapak punya ke joli tak kenl dunia.

Awanama berkata...

kah kah padam muka
sebelum kena terajang dgn che det baik aku belasah dulu
kah kah
terimalah ketentuan tuhan yg malaysia ramai org bodo dan bangang

Awanama berkata...

Memang tepat lh dlm ramalan bahawa najib adalah PM terakhir dr umno....

Awanama berkata...

bodoh betul