Sabtu, 14 November 2020

RAKYAT BANTU RAKYAT

 



AWAS


Kes baharu Covid-19 masih kekal 4 digit, Lembah Klang catat penurunan 

KES jangkitan Covid-19 masih kekal empat digit buat dua hari berturut-turut apabila 1,114 kes direkodkan dalam tempoh 24 jam lepas.

Bagaimanapun kes hari ini mencatatkan sedikit penurunan berbanding semalam yang mencatatkan 1,304 kes.

Kes baharu di Lembah Klang menunjukkan penurunan apabila hanya 217 kes dicatatkan hari ini.

Sabah terus mencatatkan kes paling banyak dengan 391 kes disusuli Negeri Sembilan iaitu 371 kes yang kebanyakannya dari kluster Cergas dengan 363 kes.

Secara keseluruhannya, Malaysia merekodkan 46,209 kes jangkitan Covid-19.

“Kebanyakan kes di Lembah Klang hari ini daripada kluster yang sedia ada dengan 145 kes.

“Di Negeri Sembilan, 97.8% kes hari ini dikesan daripada kluster Cergas.

“Sementara itu, 65 kes dikaitkan dengan kluster penjara iaitu 45 dari kluster Tembok, 14 kluster penjara Seberang Perai, 3 kluster penjara Sandakan, 2 daripada kluster Kepyan dan hanya 1 dari kluster GK Tawau.

“Daripada 1,114 kes baharu hari, dua merupakan kes import melibatkan seorang individu dari Indonesia dan seorang dari Jordan,” kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu kenyataan.

Mengulas lanjut, sebanyak 803 kes pulih direkodkan dalam tempoh 24 jam lepas, menjadikan keseluruhan kes pulih 33,772 kes.

“103 pesakit masih mendapatkan rawatan di Unit Rawatan Rapi dengan 43 daripadanya perlu menggunakan alat bantuan pernafasan,” tambahnya.

Dua kematian turut dicatatkan hari ini menjadikan keseluruhan kes korban kepada 306 kes. – 14 November, 2020.


AWAS

PKPB di Johor langkah awal elak Covid-19 lebih serius, kata menteri



Lebih 500 kes langgar PKPB dalam tempoh 24 jam, kata menteri



AWAS


4 kluster baharu 

Covid-19 dikesan

EMPAT kluster baharu dikesan hari ini dengan masing-masing dua kluster berasal dari Sabah dan Pulau Pinang.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata kluster tersebut dikenali sebagai Istimewa dan Alila dari Sabah dan Assumption dan Rajawali dari Pulau Pinang.

“Bagi kluster Istimewa di Sandakan, Sabah, kes indeks dikesan positif pada 20 Oktober lalu dan hasil pengesanan kontak mendapati 15 lagi individu dijangkiti Covid-19.

“Kesemua pesakit dihantar ke Hospital Duchess of Kent,” katanya.


Katanya seramai 54 orang telah menjalani ujian saringan dengan 16 didapati positif, 27 negatif dan 11 lagi menunggu keputusa.

Bagi kluster Alila dari Kota Kinabalu, kes indeks dikesan positif pada 5 Oktober dan menjangkit 22 individu lain yang kini mendapatkan rawatan di Hospital Queen Elizabeth.

“Setakat hari ini, 317 individu telah diuji. 23 kes dikesan positif dengan dua kes baharu manakala 294 lagi masih menunggu keputusan.

“Kluster Assumption melibatkan daerah Seberang Perai Utara dan Seberang Perai Tengah dan juga Kulim di Kedah. Sebanyak 10 kes dikesan dari kluster ini.

“Bagi kluster Rajawali di daerah timur laut dan barat daya Pulau Pinang, 10 kes telah dikesan.

“Sebanyak 90 orang telah diuji dan 15 daripadanya bebas wabak itu,” kata Dr Noor Hisham.

Sementara itu, dua kluster iaitu kluster Bah Lunas di Kulim dan Baling di Kedah, dan kluster Bah Bemban di Dungun Terengganu dan Kota Kinabalu telah berakhir. – 14 November, 2020.


HATI

HATI

AWAS

Tiada ulasan: