Rabu, 21 Julai 2021

PAK DIN HATI MULIA

 

 



MAKLUMAT

TUKAR TIUB  TELAH
DAPAT BERHUBUNG
DENGAN
JURU GAMBAR BERITA

DIBAWAH INI NO AKAUN
PAK DIN
SESIAPA NAK HULUR
SEDIKIT BANTUAN
AH LAN WA SAH LAN
AMIN

BANK SIMPANAN NASIONAL
KAMARUDDIN BIN OMAR
NO AKAUN :
14-17-42-90-00-08-04-39


DARI ARKIB  14/7/2021

PAK DIN

BERHATI MULIA

Walaupun menjadi gelandangan, Pak Din gembira bersama beberapa ekor kucing diselamatkan yang sudah dianggap seperti anak sendiri. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 11 Julai, 202 

PKP tidak halang kerja murni selamatkan anjing, kucing terbiar

HILANG sumber pendapatan serta tempat tinggal tidak menghalang rakyat Malaysia untuk terus membantu dan melindungi anjing dan kucing terbiar sepanjang tempoh sekatan pergerakan.

Mereka secara sukarela meluangkan masa, wang dan rumah mereka bagi memastikan haiwan ini diberi makan secukupnya dan kesihatannya dijaga. 

Haiwan terbiar yang lebih jinak pula diambil oleh mereka yang sanggup memeliharanya.

Kamaruddin Omar Baki, yang lebih mesra dipanggil Pak Din, pernah tinggal di rumah orang tua di Kulim, Kedah namun dihalau kerana memberi makan kepada kucing terbiar di rumah berkenaan. 

“Ada yang mengadu kepada pihak pengurusan kucing ini kotor. Mereka kemudian membuat keputusan menghalau saya keluar dan minta saya membawa keluar kucing.  

“Saya keluar pada 31 Mei selepas tinggal di sana selama dua tahun dan kembali ke Kuala Lumpur dengan sembilan ekor kucing,” katanya yang berusia 74 tahun. 

Pak Din pernah menyewa bilik di Sentul, Kuala Lumpur. Beliau pernah menjual barang di pasar untuk meneruskan hidup. 

Pada 2018 ketika sedang beratur di dapur jalan beliau ditangkap oleh pihak berkuasa dan dihantar ke rumah orang tua di Kulim untuk golongan yang tiada waris. Pak Din tidak pernah berkahwin. 

Kini beliau hidup sebagai gelandangan dan masih memiliki kucing yang beliau selamatkan. Beliau dan kucingnya tinggal dalam sebuah kereta di Jalan Tun Tan Cheng Lock berhadapan Pos Malaysia berhampiran stesen LRT Pasar Seni di ibu negara. 

Kucingnya diletakkan dalam sangkar untuk memastikan ia tidak ke jalan raya dan dilanggar kenderaan. Beliau hanya lepaskan ia untuk bermain di kawasan selamat ketika mencuci sangkarnya di bangunan berdekatan. 

Walaupun wang kebajikannya dipotong selepas meninggalkan rumah orang tua, beliau tidak sanggup berpisah dengan kucingnya yang dianggap seperti anaknya sendiri dan terus memberinya makan tiga kali sehari. 

“Saya berikannya makanan basah, jika saya beri makanan kering ia tidak akan makan. Untuk beri makan kepada semua kucing, saya perlukan tiga tin sehari dan setiap satunya berharga RM4.50,” katanya. 

“Saya dapatkan makanan saya di dapur jalanan yang beroperasi di kawasan ini. Adakalanya saya minta lebih makanan jika ada jadi saya boleh berikan kepada kucing. Dengan cara ini saya jimat satu tin.

“Jika kucing ini gembira, saya pun gembira,” katanya. – 11 Julai, 2021.

MARI KITA

BANTU SOSOK

YANG BAIK 

HATI INI

AMIN

PEMBACA TT

SILA TUNGGU

TT AKAN CARI

MAKLUMAT LANJUT

AMIN 

Tiada ulasan: