Khamis, 23 Mac 2023

MENERI & POLITIKUS SUAK SALAHKAN MEDIA




Akui kesilapan sendiri, berhenti salahkan media, Johan Jaaffar beritahu menteri

TOKOH Wartawan Negara Johan Jaaffar hari ini menggesa menteri dan pegawai kerajaan agar berhenti menyalahkan media atas kesilapan atau kelemahan mereka sendiri.

Katanya menteri dan pegawai kerajaan perlu bertanggungjawab dan mengakui kesilapan sendiri apabila sesuatu perkara tidak berjalan lancar atau tidak memihak kepada mereka, bukan membuat tuduhan melulu terhadap media.

Beliau menegaskan isu perkauman di negara ini dinyalakan oleh ahli politik untuk kepentingan mereka sendiri.

“Jangan mengutuk media untuk mengelak tuduhan ke atas kesilapan, kelalaian dan kesilapan mereka sendiri,” kata Johan dalam satu kenyataan.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Perpaduan Negara Aaron Ago Dagang semalam yang mendakwa wartawan “sengaja mahu menyalakan api” dalam isu sensitif, terutamanya berkaitan isu kaum dan agama.

Aaron berkata demikian kepada pemberita yang memintanya mengulas mengenai program Jom Ziarah Gereja anjuran sebuah NGO yang bernaung di bawah Kementerian Belia dan Sukan.

“Saya dah beritahu media, tolong redakan isu sensitif. Anda cuba ‘menyimbah minyak’ ke negara ini, tolong jangan lakukan itu,” katanya dipetik Malaysiakini selepas melancarkan pameran “Hanya Dikau - Seniman Agung P Ramlee” di Terminal 1 KLIA semalam.

Mengulas lanjut kenyataan Aaron itu, Johan berkata menteri perpaduan itu sepatutnya perlu lebih bertanggungjawab apabila membuat tuduhan.

Beliau selain itu terkejut Aaron memberi amaran keras agar pengamal media berhenti menjadi batu api.

“Beliau menyerang pihak yang salah. Hakikatnya media Malaysia selama ini sudah cukup berhati-hati dan mengelak daripada melaporkan perkara berbaur perkauman.

“Pengamal media faham peranan mereka dalam negara Malaysia berbilang kaum dan etnik,” kata Johan.

Jelasnya lagi, meskipun menjunjung kebebasan media dan percaya kebebasan media adalah asas kepada demokrasi, namun  pengamal media cukup bertanggungjawab untuk tidak menyemarakkan ketegangan antara kaum. – 23 Mac 2023.

DARI DULU

SAMAPAI HARI INI

PERANGAI MENTERI

POLITIKUS TAK

BERUBAH

AMIN

SELALU SALAHKAN

MEDIA

AMIN

MEDIA SALAH

LAPOR

AMIN

MEDIA TAK DENGAR

BETUL

AMIN

UGUT NAK SAMAN

MEDIA TAPI 

TAK SAMAN

KAH KAH KAH

TAPI BILA PRU

DAH DEKAT

 MEREKA MULA

BODEK MEDIA

BELANJA MEDIA

HADIAH MEDIA

JAMU MEDIA

KAH KAH KAH

POOODAH

KHALAS

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PROKLAMINASI PANTEK .!!

Ketika Melayu sudah mula terlihat ‘improved’ dibawah pentadbran Najib Razak, ketika itu lah Mahathir cantas.

Najib Razak melaksanakan agenda Melayu tanpa sebut Melayu supaya bukan Melayu tidak terasa hati.

GST itu antara contoh nya. Siapa paling banyak terkesan tidak boleh menipu cukai?

Selain tu Najib Razak juga memberi elaun kepada nelayan, petani dan pesawah , siapakah majoriti penerima elaun itu?

Menghapuskan beberapa subsidi itu antara nya, berapa Mak Cik Kiah untung dengan sepaket subsidi gula berbanding towkay kilang biskut yang bei berguni gula?

Najib Juga perkasa kan FELDA dan Tabung haji sebelum kerajaan Mahathir melingkup kan nya.
Mahathir melantik Menteri Kewangan bukan Melayu yang menjaga dana dana Jabatan Agama dan peruntukan untuk orang Islam, temberang apa Mahathir hendak sampaikan kepada orang Melayu?

Mahathir sering pergunakan orang Melayu dan perbodohkan orang melayu, selain memandang hina kepada orang Melayu.

Mahathir menyatakan orang melayu suka rasuah, Mahathir tidak pernah pun mengkaitkan orang bukan melayu yang memberi rasuah. Hanya 22 bulan dimana Melayu rasa sangat terancam dan berada didalam ketakutan.

Pulau milik tanah Melayu diserah kepada Singapura ketika Mahathir jadi Perdana Menteri 22 bulan.Ladang milik agensi Melayu tergadai kepada bukan Melayu dibawah batang hidung Mahathir.Aset milik Melayu dihurung masuk SPV dikuasa Menteri bukan Melayu.

Tanpa pemberi Dari bangsa perasuah tentu tiada penerima. Bangsa perasuah bebas dari tindakan undang undang..!!

Tanpa Nama berkata...

Bro, ada betul apa menteri tu cakap. Petugas media pun manusia. Petugas media belum tentu akan bersifat neutral, tak semua pun ada etika kewartawanan. Ini 2023. Dorang pun cari makan, mustahil Johan jaafar ni taktau selain laporkan berita, mestilah nak naikkan rating. Naikkan rating yang paling senang sekali laporkan apa yang orang suka lah.

Tanpa Nama berkata...

Macam ni saja standard tokoh wartawan negara?
Aku yang tak dapat tokoh wartawan ni pun cukup paham satu perkara - aku tak boleh cari makan dah kalau takdak berita panas yang disensasikan.....woitttt tu apa maksud disensasikan??kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

Bro, gua dah tak heran. Gua boikot semua. Pi mampus semua.