Jumaat, 20 Oktober 2023

SENJATAI PALESTIN

Dr Mahathir selar keganasan Israel di Gaza

BEKAS perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan bekas menteri kesihatan Khairy Jamaluddin antara ribuan yang hadir di hadapan Kedutaan Amerika Syarikat (AS) bagi membantah pengepungan berterusan Israel di Gaza selepas solat Jumaat hari ini.

Protes yang berlangsung selepas Jumaat itu bermula di Menara Tabung Haji dengan orang ramai melaungkan slogan menentang Amerika Syarikat sambil berarak menuju ke kedutaan.

Mereka melepaskan kemarahan mereka terhadap Israel kerana menyerang sebuah hospital dan membunuh ratusan mangsa sepanjang minggu lalu.

Bagaimanapun, penunjuk perasaan tidak dapat sampai ke Kedutaan AS dan terpaksa berhenti kira-kira 200 meter dari kedutaan kerana polis membuat sekatan jalan raya.

Dalam ucapan ringkas, sebelum perarakan bermula. Mahathir berkata Israel harus dikategorikan sebagai kumpulan pengganas kerana “serangan ke atas hospital di Gaza”.

“Mereka melanggar undang-undang antarabangsa dan menyerang sebuah hospital. Ia adalah satu kekejaman yang luar biasa oleh Israel untuk menyasarkan sebuah hospital, satu tindakan yang bertentangan dengan undang-undang antarabangsa.

“Tetapi Amerika dan Britain, dan beberapa negara lain, menyokong serangan terhadap hospital di Gaza, bermakna mereka juga pengganas.

“Kerana hanya pengganas yang akan menyerang hospital semasa perang,” katanya.

Bagaimanapun, Khairy, Mukhriz dan beberapa wakil daripada agensi bukan kerajaan hadir ke kedutaan AS dan menyerahkan memorandum bantahan.

Beliau berkata memorandum itu menuntut Israel menghentikan pendudukan haramnya di Palestin dan mengiktiraf tanpa syarat negara-bangsa Palestin.

Gabungan Wanita Malaysia untuk Al-Quds dan Palestin (MWCQP) turut menghantar nota bantahan kepada Kedutaan AS di Kuala Lumpur hari ini. 

Menurut Pengerusinya, Zuraidah Kornain, nota protes itu menuntut empat perkara terhadap AS agar memberi tekanan kepada zionis Israel menghentikan kekejaman terhadap penduduk di bumi Gaza, Palestin.

“MWCQP telah menyerahkan nota protes kepada Kedutaan Amerika Syarikat pagi ini. Kami merasa sangat kesal dan kecewa terhadap jenayah kemanusiaan yang dilakukan oleh Israel ke atas Gaza.

“Kami menggesa supaya Israel dan negara-negara yang bersekongkol dengannya bertanggungjawab terhadap jenayah ini. Berikut adalah tuntutan kami, Israel menghentikan genosid di Gaza,” katanya.

Tuntutan lain ialah agar Israel menarik balik sekatan di sempadan Rafah bagi membolehkan bantuan disalurkan kepada penduduk Gaza.

Tuntutan itu juga menggesa Israel menghentikan sepenuhnya pengepungan haram ke atas Gaza dan menggesa negara-negara bersekutu menghentikan sokongan melulu mereka terhadap pendudukan haram zionis dan kekejaman terhadap Palestin. – 20 Oktober, 2023.



BERI BANTUAN

MAKANAN

BAIK SEKALI

AMIN

KENAPA TAK

BERI SENJATA

MACAM AMERIKA

MACAM FRANCE

MACAM UK

MACAM GERMAN

BERI SENJAT

PADA UKRAINE

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kempen boikot produk Israel.
Pergi luar negara jangan naik pesawat kerana pesawat produk of Israel.
Jangan main FB kerana FB produk of Israel.
Jangan guna wasap kerana wasap produk of Israel.
Perang Israel Palestin bukan perang agama, sedangkan Israel mempunyai 20 peratus rakyatnya Muslim yang bertugas sebagai tentera. Stop sebar berita yang tiada fakta. Pray for Israel dan Palestin. Doa kami sebagai umat Kristian di bumi Sabah. Semoga ada damai antara kedua negara
Kah kah kah masih warasnya orang-orang Sabah Sarawak amin