Sabtu, 19 Oktober 2024

AIR PASANG BESAR SAMPAI


'Fenomena air pasang besar agak luar biasa'


SUNGAI BESAR: Penduduk di Parit 18, Kampung Tanjung Medan, Sungai Panjang, di sini menyifatkan fenomena air pasang besar sehingga menyebabkan banjir melanda kampung mereka adalah kejadian luar biasa.

Peniaga kedai runcit, Sarimin Sarikin, 47, yang menjalankan perniagaan di kampung itu sejak 10 tahun lalu, berkata air naik dengan pantas sehingga memasuki premis dan rumah penduduk situ.

"Kelmarin saya perasan longkang di tepi kedai penuh dengan air. Semalam pekerja hubungi saya beritahu air sudah masuk dalam kedai dan berada pada paras 0.3 meter.

"Tanpa membuang masa, saya segera ke kedai untuk membantu mereka sambil menyelamatkan barangan untuk diletak di tempat tinggi," katanya ketika ditemui.

Sarimin berkata, kejadian banjir itu boleh ditangani jika pihak berkuasa meninggikan ban berhampiran kampung berkenaan

"Kalau nak tunggu air surut, mungkin lewat petang atau malam ini tetapi kena bersedia juga dengan air pasang besar esok," katanya yang berasal dari Perak.

Seorang penduduk, Megawati Nasri, 46, juga tidak menyangka fenomena air pasang besar menyebabkan banjir sehingga memasuki rumahnya.

"Mujur dokumen peribadi diletakkan di tempat selamat manakala kenderaan di parkir di kawasan tinggi.

"Ketika ini saya sekeluarga menunggu air surut sebelum kerja pembersihan dilakukan," katanya.

Dalam perkembangan sama, tinjauan di Jalan Sungai Panjang mendapati keadaan air tinggi selain tiada kenderaan ringan yang melaluinya.

Malah, apan tanda amaran 'Awas, banjir di hadapan' turut diletakkan pada jarak kira-kira tiga kilometer sebelum sampai ke lokasi banji

DUA BALA

DATANG SERENTAK

AMIN

HUJAN LEBAT 

SAMPAI

AIR PASANG

BESAR SAMPAI

AMIN

INI TANDA JELAS

IKLIM ALAM

BERUBAH

AMIN

KITA WAJIB

BERSEDIA !!!

AMIN


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bukan TT ini sobab roastmah masih berkeliaran free dia masih dara..dia stim aja banjir satu mesia.

panglimo potaseh berkata...

Yg di landa banjir dan air pasang banyak terjurus di kawasan Melayu. Mungkin tuhan sudah bosan dengan gelagat orang Melayu .. suka jual igama, usTaT jual obat, ustazah jual obat bagi panjang mcm belalai gajah. Jual air doa RM50 sebotol .. Tahfiz dah jadi pusat rogol dan amang planta.