Jumaat, 6 September 2024

APA AKAN JADI BILA MINYAK RON NAIK?



Jualan kenderaan guna diesel merosot 50%, kata persatuan


JUALAN kenderaan yang menggunakan diesel merosot teruk selepas pelaksanaan penyusunan semula subsidi diesel pada Jun, kata Timbalan Pengerusi Persatuan Pengeluar dan Syarikat Kredit Malaysia, Donald Chan.

Beliau berkata jualan kenderaan empat roda dan lori yang menggunakan diesel merosot sekurang-kurangnya 50% selepas keputusan Putrajaya untuk menghapuskan subsidi diesel secara menyeluruh di Semenanjung Malaysia.

“Selepas penghapusan subsidi diesel secara menyeluruh, jelas sekali kenaikan harga diesel adalah sangat ketara. Dan ini menyebabkan jualan kenderaan yang menggunakan diesel merosot hampir 50%.

“Penghapusan subsidi dan terpaksa menanggung kenaikan kos lain menjejaskan jualan dengan teruk,” kata Chan, seorang pengedar sah untuk trak dan pikap diesel Isuzu kepada The Malaysian Insight.

Putrajaya memutuskan untuk mengurangkan subsidi diesel dan membiarkan harga runcit mengikuti kadar pasaran di Semenanjung Malaysia mulai 10 Jun. Sabah dan Sarawak tidak terjejas dengan penghapusan subsidi tersebut.

Berdasarkan kemas kini harga petrol mingguan terbaru, diesel kini berharga RM3.18 seliter.

Pelan penyusunan semula subsidi bahan api bertujuan untuk menjimatkan RM4 bilion setahun bagi kerajaan. Rakyat Malaysia yang terjejas akibat penghapusan subsidi akan menerima bantuan kerajaan.

Di bawah skim bantuan kerajaan Budi Madani, pemilik kenderaan diesel persendirian, petani berskala kecil dan pengusaha komoditi menerima bantuan tunai sebanyak RM200 sebulan.

Selain itu kerajaan juga memperkenalkan subsidi untuk peniaga yang menggunakan kenderaan komersial berkuasa diesel terdiri daripada 10 jenis kenderaan pengangkutan awam dan 23 kategori kenderaan pengangkutan barang.

Program ini menawarkan bahan api diesel bersubsidi melalui kad armada, membantu perniagaan mengawal kos bahan api, menyederhanakan proses pembelian bahan api dan mengurangkan beban pentadbiran yang berkaitan dengan pengurusan perbelanjaan bahan api.

Namun begitu Chan yang juga Pengerusi Persatuan Pengeluar dan Syarikat Kredit Pahang berkata bantuan RM200 untuk individu tidak mencukupi untuk meningkatkan jualan kenderaan diesel.

Mendakwa kebanyakan pikap 4x4 dimiliki oleh syarikat-syarikat dalam sektor tertentu seperti pembinaan, industri, perladangan dan lain-lain, Chan menggesa kerajaan agar turut memperluas bantuan mereka kepada semua sektor jika boleh.

“(Bantuan Budi Madani) tidak membantu kerana kenderaan diesel kebanyakannya dijual kepada syarikat-syarikat yang membelinya untuk kegunaan pekerja mereka dalam kerja harian mereka.

“Jika (bantuan) hanya diperluaskan kepada individu, saya rasa ia tidak adil. Saya rasa ia patut diperluaskan kepada semua termasuk syarikat-syarikat yang membeli untuk kegunaan komersial.

“Kerajaan patut memperluaskan bantuan kepada sektor komersial juga,” katanya.

Masalah jualan

Chan berkata beberapa pemilik kenderaan berkuasa diesel kini berdepan kesukaran untuk menjual kenderaan mereka selepas penghapusan subsidi yang menyebabkan kenaikan harga diesel.

“Pemilik sedang mempertimbangkan untuk menjual kenderaan tersebut, mungkin untuk menggantikannya dengan kenderaan petrol atau jenis lain.

“Namun permintaan untuk kenderaan sedemikian menurun dan ini mempengaruhi nilai jualan semula.

“Pemilik tidak mampu menanggung kerugian dan mereka tidak dapat mencari pembeli. Oleh itu, mereka terpaksa bertahan untuk seketika,” katanya.

Sementara itu apabila ditanya sama ada pengeluar atau pengedar kenderaan sedang mencari pakej atau cara untuk meningkatkan jualan, Chan berkata margin keuntungan untuk menjual kenderaan adalah ketat dan mendakwa melanjutkan harga lebih jauh tidak akan membantu.

“Jika mereka terpaksa menaikkan harga, ia akan mengurangkan keuntungan. Tetapi jika mereka tidak mahu menaikkan harga dan menahan stok, mereka juga tidak dapat menjual stok tersebut.

“Jadi kami menggesa kerajaan untuk menyelaraskan semula subsidi atau melakukan apa sahaja yang perlu,” katanya.

Beliau juga berkata kebanyakan trak pikap 4x4 menggunakan diesel kerana kecekapan bahan api mereka berbanding petrol.

“Sebagai contoh, jika sebuah kenderaan berkuasa diesel dan kenderaan berkuasa petrol mempunyai kapasiti enjin (cc) yang sama, diesel masih 20% lebih cekap bahan api daripada petrol kerana sifat bahan api itu sendiri.

“Oleh itu, itulah sebabnya orang sering bergantung kepada diesel untuk pikap atau trak di Malaysia,” jelas Chan.

Tidak adil mengecualikan Sabah, Sarawak

Chan juga mempersoalkan keputusan kerajaan untuk tidak menghapuskan subsidi diesel di Sabah dan Sarawak, mendakwa mungkin terdapat agenda politik di sebalik keputusan ini.

Beliau berkata kerajaan sepatutnya menyelaraskan keputusan tersebut di seluruh negara bukannya hanya menghukum pengguna diesel di Semenanjung Malaysia.

“Berdasarkan kajian kami, kami faham Sabah dan Sarawak adalah kawasan yang luas. Kebanyakan perjalanan adalah jarak jauh, keadaan jalan sangat teruk dan hampir setiap kenderaan persendirian dan komersial menggunakan diesel.

“Tetapi kerajaan sepatutnya menyelaraskan harga diesel di seluruh negara. Jadikan harga diesel sama untuk Sabah dan Sarawak juga.

“Ia seolah-olah langkah politik untuk mengecualikan Sabah dan Sarawak,” kata Chan.

Beliau juga berkata kerajaan sepatutnya berunding dengan pihak berkepentingan yang relevan sebelum membuat keputusan mengenai penghapusan subsidi diesel.

“Mereka (kerajaan) selalu membuat keputusan tanpa memahami kesan sebenar, mereka fikir sudah membuat keputusan yang baik.

“Mereka patut turun ke peringkat bawah, tanya pemilik, tanya peruncit… secara asasnya tanya keseluruhan rantaian.

“Akhirnya kami (pengedar) yang menanggung kesan. Setiap pengedar mempunyai kira-kira 20 hingga 30 pekerja. Ramai pengedar terlibat dalam perniagaan ini.

“Apabila kerajaan membuat keputusan yang tergesa-gesa seperti ini, ramai orang terjejas. Ada yang terpaksa memberhentikan pekerja mereka kerana tiada jualan,” katanya.

Sebelum ini, penganalisis dilaporkan menjangkakan jumlah jualan kenderaan di Malaysia akan menurun pada separuh kedua 2024 akibat penyusunan semula subsidi bahan api.

Mereka meramalkan jualan 2024 akan jatuh sebanyak 9% disebabkan pengenalan semula cukai jualan, kos bahan api yang lebih tinggi pada separuh kedua tahun ini dan persaingan yang meningkat dari segmen premium berikutan kemasukan model EV baru. – 5 September, 2024.

APA AKAN

TERJADI BILA

MINYAK RON

DI TARIK SABSIDI?

AMIN

APAKAH KERETA

AKAN DIJUAL

MURAH ?

JENG JENG JENG

ATAU SEMUA

MULA NAIK

BAS LRT & MRT?

AMIN

JALAN JEM

MAKIN KURANG

JENG JENG JENG

AMIN

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Buatlah apa saja pasti ada saja merungut, setiap hari ada berapa ribu kereta keluaran, berapa juta atas jalan, berapa puluh tahun, mana nak parking mana nak simpan mana nak bawa mana nak cukup jalan kah kah kah