Isnin, 1 September 2014

POLITIK DAN ILMU SEMIOTIK





Jangan jadi boneka PKR, DAP

SEBAHAGIAN daripada ahli dan penyokong akar umbi Pas Negeri Sembilan berhimpun mendesak pucuk pimpinan parti itu supaya tidak terlalu tunduk kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR) serta DAP berhubung krisis jawatan Menteri Besar Selangor menerusi perhimpunan aman di hadapan Terminal 1, Seremban, semalam.
SEREMBAN 31 Ogos - Desakan supaya pemimpin Pas tidak tunduk kepada Parti



 SEMIOTIK
ilmu semiotik 
ialah membaca tanda dan makna
dari gambar dan imej
gambar dan imej memiliki nahu
yang boleh dibaca macam karangan

gambar demo diatas juga ada nahunya

kita baca bahawa demo ini ada bujet
kerana setiap demonstran ada sepandok
sepandok pula dicetak indah
sepandok berwaran warni
agak mahal harganya

sayangnya dengan bujet yang besar
demo ini gagal menjemput 
ramai yang datang
mungkin tidak ada pengalaman
menyusun perhimpuan besar
atau ini hanya tangkap muat
kerana hampir kesemua demonstran
dilihat sebaya umur mereka
mungkin mereka sama sama merempit 

jumlah 15++ ini amat memalukan
kerana ini ajenda negara
ini ajenda dasar
ini ajenda hidup mati perjuangan
mengapa agaknya tak ramai datang

dari nahu kita baca bahawa
ini hanya satu photo shoot
untuk digunaka oleh media
cara berbaris dan tersusun
memperlihatkan bahawa ini
ini hanyalah satu lakonan 

dikatan di terminal 1 seremban
ini tempat paling sibuk di seremban
tapi dalam gambar ini kosong lopong

justeru
dicadangakan cuba lagi
dengan lebih ramai penunjuk perasaan
jumlah yang ada dalam gambar ini
hakikatnya
nak main futsal pun tak mencukupi

KAH KAH KAH





-----------

3 ulasan:

Monkey Shooter berkata...

Yang dimaksudkan "tarbiah" oleh segelintir penyokong PAS yang otak kemetot barangkali ialah menyokong apa sahaja perintah atau suruhan pemimpin terutama Tuang Presideng walaupun disuruh serah bini mereka kepada Tuang Presideng. Sudahlah apabila bai'ah sebagai calon PAS di PRU/PRK kena bersumpah untuk ceraikan isteri (talak tiga) sekiranya keluar parti - lebih hina dari perjanjian Saitan Saint Vaganza (Ghost Rider). Sekiranya perjanjian itu dibuat depan para Nabi dan Rasul tidak mengapalah tapi dibuat di bawah Perundangan Suruhanjaya Reid..... (Apa punya biul Melayu? Bukan perjanjian untuk mempertahankan kuasa kah?) Sekiranya PAS berjuang bukan untuk mendapatkan kuasa...? Buat apa masuk bertanding di PRK/PRN? Yang herannya muda-mudi mereka pun tak boleh memikirkan secara rasional akibat diasak oleh ceramah yang berat sebelah dan tidak pernah mencari sumber yang neutral dan boleh dipercayai. Puak Liberal (Pro) dalam PAS bermati-matian berdemontrasi untuk rakyat, walhal puak konservertif (UG) dalam PAS lepak hadapan TV makan kauci dengan nak bini.....Siapa kata Parti Islam tidak akan mati? Adakah parti Kafir yang diluar negara itu telah lama mati? Hanya perjuangan Islam atas platform politik seperti Hamas tidak akan mati tapi sekiranya dibandingkan dengan PAS (parti di bawah peraturan Suruhanjaya Reid) jauh panggang dari api. Memang betul slogan "PAS ganti UMNO" - elok ganti UMNO untuk mencapai kemenangan tak payah usung tin milo untuk mendapat dana dari orang ramai bagi menyara pemimpin yang penipu lagi munafik. Politik adalah perebutan kuasa dan politik juga tidak mengenal agama walaupun berserban setinggi kubah masjid dan janggut meleret ke hujung kaki sekalipun akhirnya jatuh terjelepuk di kaki sekular.

mosabit berkata...

yg tak pegang sepanduk tu taiko dia...mungkin ahli JKKK...kah kah kah kah kah

Awanama berkata...

atau ini hanya tangkap muat
kerana hampir kesemua demonstran
dilihat sebaya umur mereka
mungkin mereka sama sama merempit

kahkahkah memang itu gak aku pikirkan
cuma tak semestinya mat rempit la
tapi terang2 takde rupa orang pas
kahkahkahkah hadi pun menangis kalau ini rupa budak2 pas kahkahkahkah
yg ketua dia tu dgn rupa samseng
tapi tangkap nak berlagak pakai smart
kemeja putih seluar jeans kasut merah spek hitam kopiah putih
memang tak bleh blah kahkahkahkah
ada mana ketua umno agaknya sekitar seremban tu dah suruh dia pergi print sepanduk dan kumpulkan 20 orang
dia pun ajak balaci dia pulak rekrut 2-3 budak yg ajak pulak kawan2 depa
masing2 dapat la 50ringgit kot
itu yg sanggup bangun pagi2 masa shopping complex terminal 1 belum bukak belum 10 pagi pun - budak2 muda sanggup bangun pagi2 walaupun malam sebelum parti tidor lambat sambut merdeka kahkahkah sebab dapat 50rggt kahkahkahkah