Selasa, 2 Jun 2015

PENCERAHAN DARI PEMBACA






SUSUNAN PARA ULAMA
Bukan saja di dalam Quran tiada shahadat " aku naik saksi Muhammad itu pesuruh Allah' bahkan tiada disurahkan atau disebut dengan jelas dan teratur apa dia 1. Rukun Islam dan 2. Rukun Iman. Yang organise atau susun itu adalah para ulama, ketua mazhab dan banyak lagi peraturan kini mungkin oleh Jabatan agama yg kononnya mereka adalah pewaris Nabi yg boleh dipersoalkan dari mana mereka dapat kewibawaan atau authority untuk para pengikut gullible dan bangan mesti ikut yg mereka susunkan jika tidak mereka bukan pengikut Muhammad saw dan mereka yg berani sedikit menyoal akan dikenakan tindakan sewajarnya..

 Kita tidak disuruh ikut panduan ' first n foremost' dari Quran tapi lebih kepada Hadiths dan mereka atau bani Melayu dah 'dipaksa' sehingga takut mengguna akaliah sihat mereka untuk menyoal dan berfikir secara rasional dan terbuka apakah yg mereka ditelankan dek ulama selama ini yg banyak berdakwah karut-marut dan kini ada semacam banyak penglibur dakwah di kaca tv,radio, surau dan on SAJE NAK TANYA - JANGAN MARAH
 
UNCLE RAMLI
on 5/30/15

  JANGAN BELAJAR-TERIMA SAJESejak dari dulu lagi, umat tidak dibenarkan untuk mempelajari agama selain dari apa yang disogok oleh pemerintah. agama telah menjadi monopoli pemerintah zalim. Ayat pertama yang turun dari Allah SWT kepada Rasul-Nya SAW adalah suruhan membaca - Bacalah dengan nama tuhanmu yang menjadikan. Tidakkah kita berasa pelik bagaimana ayat yang menyuruh membaca diturunkan kepada orang yang tak tau membaca?

 Sekiranya Allah SWT ingin Nabi saw membaca, kenapakah Nabi SAW tidak diizinkan-Nya untuk belajar membaca dari kecil? walhal pada zaman itu, sastera dan syair merupakan budaya dan kebanggaan. selalu kita diwar2kan dengan ayat ini - SESIAPA YANG BELAJAR TANPA GURU, MAKA SYAITAN ADALAH GURUNYA. Tidakkah didalam al-Qur'an itu ada ayat2 yang boleh menjauhkan syaitan?

kalau tidak bagaimana mungkin penjual air jampi boleh mengubat orang yang kena buatan orang atau jin? siap ada Kit untuk histeria!!! saya amat menyokong mereka2 yang keluar dari dalam kotak dan mencari agama sendiri. dipadang on SAJE NAK TANYA - JANGAN MARAH
 
Anonymous
on 5/30/15

 SOLATMuhammad Rasullullah mengajar solat secara lengkap dan beliau juga solat. Nyata dalam solat ada syahadah. Polis kalau tak sedar dirinya polis, bagaimana nak menjalankan tugas on SAJE NAK TANYA - JANGAN MARAH
 
Magician Box
on 5/30/15

 MUSYKIL
Assalamualaikum. Saya musykil dgn niat sebenar pakcik mempertengahkan isu ini.Soalan retorikal tanpa penjelasan membuka ruang kekeliruan kepada umat islam terutama melayu islam yang sebahagiannya sudah memang keliru dgn agama sendiri kerana sifat malas membaca dan menimba ilmu. Kalau betul pakcik nk tahu shahadah rasulullah SAW,bolehlah bertanya kpd orang alim (muslim scholars).

Saya percaya yg pakcik pun tahu bahawa syahadah yg diucap seorang muslim sebagai satu kesaksian lisan terhadap keesaan Allah serta penyerahan diri kepada ketentuan Ilahi (submssion to His will ) mungkin tidak terdapat secara verbatim di dlm Al quran.namun konsepnya amat jelas di dlm quran bagi mereka yg berfikir(3.18) , (48.29).

Syahadah ini juga diucapkan oleh mereka yg menerima islam di zaman nabi dan tidak pula menjadi isu 1400 tahun yg lampau. Bagus untuk mengkaji agama sendiri tetapi dlm keadaan umat yg sedang tenat ini,pilihlah isu apa yg hendak dikaji supaya benda yg dikaji dpt memanfaatkan umat. on SAJE NAK TANYA - JANGAN MARAH
Publish | Delete | Spam






----------------------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ini la antara kaedah yg digunakan oleh sahabat sakmongkol daripda Kg.Belimbing...tipu duit org ramai pakai topeng agama...cibai punya pak ustaz...mintak sakmongkol nasihatkan sahabat die pak ustaz bekas ADUN UMNO dalam Parlimen Pekan tu. Jgn sakmongkol plak tumpang sekaki rembat duit org pakai topeng pakar eknomi plak dah la.

p/s : Mcm biasa..tlg post komen gua ni kalau lu ada telor TT. nk tgk respon sakmongkol.ke lu pn tipu org pkai topeng agama? kahkahkahkah. Apa punyer topeng..

Tanpa Nama berkata...

saya tidak tahu pasal ulamak pewaris nabi. Cuba terang terang kenyataan tersebut dengan lebih perinci. Bagaimana seseorang itu mendapat tauliah atau kelulusan menjadi pewaris. Tanda apa atau bagaimana yang menyatakan seseorang itu adalah pewaris nabi. Atau sesiapa pun boleh menjadi pewaris nabi?

Tanpa Nama berkata...

hahahahahahaha ji haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
tuangkan aku arak aku igin mabuk

baris kedua dia sebut

Wa as syadu an ana la rasullulah

tambah lagi arak supi dan syariaat bergaduh

syiaah yang menang jiiiii haaaaaaaaaaaaaaaaaa

Tanpa Nama berkata...

hahahahahahaha ji haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
tuangkan aku arak aku igin mabuk

baris kedua dia sebut

Wa as syadu an ana la rasullulah

tambah lagi arak supi dan syariaat bergaduh

syiaah yang menang jiiiii haaaaaaaaaaaaaaaaaa

Tanpa Nama berkata...

Yang cakap agama pun semua tolol2 belaka...kalau nak sesat sesat la sorang2...jgn ajak org lain sesat...akidah hancur....