Jumaat, 23 Oktober 2015

KHUTUBAH JUMAAT TADI










FACE BOOK



Khutbah pertama tentang fitnah dan mengumpat boleh merosakkan masyarakat dan negara ibarat makan daging saudara sendiri, tanpa saksi boleh dihukum sebat 80kali. khatib kata khabar angin boleh diibaratkan seperti jerebu yang mencemarkan udara negara.
Masa khutbah sebelah aku budak sekolah borak sembang sembang tak berapa nak dengar isi khutbah, tetiba lalu satu budak uia pakai baju "kesilapan lalu adalah guru yang terbaik".
Khutbah kedua tentang kesederhanaan dalam apa tindak tanduk dan tidak ekstrim dalam apa jua perkara.
Penutup khutbah macam biasa khatib doa keamanan negara, sejahtera, doa sultan dan jauhi syiah dan terus bersama sunah wal jamaah.
Masa berjalan ke kedai depan sambil redah jerebu yang dah lama buat otak tepu, terpancar buah fikiran aku bertanya mana orang agama untuk alam sekitar, mana orang agama untuk melawan ketidak adilan sang pemimpin sunnah wal jamaah, kesederhanaan mcm mana yang khatib ini maksudkan sedangkan pak-pak penceramah pandang pihak tertindas pun sebelah mata asalkan harga 4 tayar mereka cecah juta juta. Tak adil sungguh untuk kita doakan kesejahteraan insan yang tak adil.
Rupanya pengajaran dari khutbah aku hari ini berkisar dengan budak uia berbaju
"kesilapan lalu adalah guru yang terbaik"
terima kasih budak sekolah.
viva la vida !






------------

3 ulasan:

Awanama berkata...

Fitnah macam JEREBU ?????

Ada chance lah Pau Pau Pau BILYON BILYON lagi sampai 100 BILYON

Apa ada susah

Melayu Melayu bangsa BODOH kan

Jangan tak Pau Pau Pau

Mat Kampau !!!!!!!!?????????

Kepala Otak.

Awanama berkata...

Tok khatib pun tunggu beg itam jugak. Nak ngentot pun kene kacau. Kene tangkap. Denda pulak 300 - 3000. Gamaknya Tuhan pun sengkek jugak. Pejabat Agama pow untuk hantar duit balik ke langit.

Awanama berkata...

Tuduh tanpa bukti satu dosa, fitnah satu dosa , menghasut satu dosa, mengadu domba satu dosa , kita sendiri pilih kita dalam golongan mana atau kesemuanya kita ada,