Isnin, 14 November 2016

HABIS TANAH MELAYU TERGADAI






MASIH ADA

YG TAK CAYA

NEGARA KENA

GADAI PADA

ALONG CHINA

KOMENTAR
najib seoarang pemimpin
yang banyak masalajh
yang banyak skandal
7 negara sedang siasat
kes pencurian 1MDB
dimana najib terlibat

di paris sedang disiasat
kes bunuh altantuya
kes rasuah scorpene

pemimpin bermasaalah
akan terus diperas ugut
tanah keretapi di singapura lesap

kini projek keretapi
kini projek pelabuhan
semua ini adalah kes peras ugut

wasapada kepada china
dari tanah besar

Projek Pelabuhan Melaka ada agenda ketenteraan China, lapor akhbar Singapura
 | November 14, 2016
Projek yang merupakan sebahagian daripada 'Melaka Gateway' itu dibimbangi bagi meluaskan kuasa ketenteraan Beijing di Selat Melaka, kata pemerhati.





PETALING JAYA: Seorang pemerhati politik di Singapura bimbang projek pelabuhan Melaka berharga RM43 bilion menerusi usahasama dengan China lebih merupakan agenda Beijing mempertahankan kepentingannya di Selat Melaka, lapor The Straits Times (ST).
Ini kerana kebanyakan aktiviti perdagangan China menggunakan perairan tersibuk di dunia itu terutama dalam membekalkan negara itu bahan api.
“Ada elemen strategik mengenai Selat Melaka,” kata pakar hubungan Malaysia-China, Dr Johan Saravanamuttu dari S. Rajaratnam School of International Studies.
“Ia selalunya bermula dengan penglibatan ekonomi, yang boleh bertukar kepada ketenteraan, kerana China terpanggil memastikan keselamatan semua kapal dagangnya,” katanya dipetik ST.
Pembinaan pelabuhan itu sebahagian daripada projek “Melaka Gateway” yang melibatkan syarikat jana kuasa gergasi PowerChina International, dan merupakan antara pelbagai usaha sama ekonomi dengan China yang dijalinkan selepas lawatan Najib ke Beijing awal bulan ini.
Projek yang dijangka siap pada 2025 itu diharapkan dapat mengurangkan beban Pelabuhan Klang, di samping menarik lebih 100,000 kapal kebanyakannya milik China
Projek itu juga dilihat memberi persaingan hebat terhadap usaha Singapura meluaskan pelabuhannya, yang kini dianggap paling sibuk di rantau ini.
Najib baru-baru ini mempertahankan beberapa pemberian kontrak kepada syarikat China, di sebalik kritikan Malaysia semakin bergantung kepada Beijing.
Ia turut mengundang spekulasi kecenderungan kepada Beijing merupakan balasan kepada sokongan dana China bagi membantu melangsaikan hutang 1MDB, syarikat milik negara yang terpalit skandal termasuk siasatan pihak berkuasa di Amerika Syarikat, Singapura dan Switzerland.
KALI INI
CHINA PULAK
PAU NAJIB
-----------------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Budak Bahalol di bagi MAGIK

Habis lah

Bagi MONYET lagi bagus

MONYET boleh jaga KEM

MONYET boleh jaga negara jugak

Paling TIDAK , MONYET TAK GUNA GUNA MAGIK BON BON

Tan Sri Dato Seri MONYET AL MONGKEY

Bunyi gaya SHEIKH jugak

Apa kata ALAMAK ?????

Tanpa Nama berkata...

Duit baru... sign gabeNUR baru la... baru satu Geng... tok tt mintak tisu lap mulut...

Tanpa Nama berkata...

nanti kat duit tu bukan takat tukar gambar kepada mao mao je tapi ringgit malaysia akan ditukar pada yuan malaysia lak