Jumaat, 11 Ogos 2017

RANCANGAN AMERIKA







DARI DULU

GUA UDAH

BILANG 

LU TAK CAYA

AMERIKA 

MAHU

TIBAI NAJIB



AS mula siasatan jenayah kes 1MDB, tangguh prosiding sivil


AMERIKA Syarikat memulakan siasatan jenayah terhadap wang yang didakwa dicuri dari 1Malaysia Development Berhad dan menangguhkan tindakan sivil yang difailkan dua tahun lalu bagi merampas hartanah dan pelbagai aset lain bernilai lebih AS$1 bilion.

Bloomberg melaporkan dokumen mahkamah yang difailkan oleh Jabatan Kehakiman (DoJ) menunjukkan AS sedang mempergiatkan siasatannya di seluruh dunia bagi mengesan wang 1MDB yang diselewengkan untuk membeli hartanah mewah dan lukisan serta dilaburkan dalam produksi filem dan banyak lagi.

Pegawai DoJ memohon kepada hakim di Los Angeles untuk menangguhkan prosiding sivil terhadap semua aset berkenaan yang diperoleh oleh ahli kewangan rakyat Malaysia Low Taek Jho, yang juga dikenali sebagai Jho Low,kerana meneruskannya mungkin akan “menjejaskan” kemampuannya mengendalikan siasatan jenayah itu.

Dalam saman sivilnya, DoJ mendakwa antara 2009 hingga 2015, lebih AS$4.5 bilion milik 1MDB dipindahkan oleh pegawai atasan dana itu dan sekutunya.


Sehingga kini, jumlah keseluruhan yang didakwa dirompak daripada 1MDB dan dituntut DoJ untuk disita ialah AS$4.5 bilion.

DoJ kali pertama memfailkan saman pada Julai 2016 untuk merampas kira-kira AS$1 bilion (RM4.4 bilion) aset dipercayai dibeli dengan wang diselewengkan daripada 1MDB dan antaranya ialah karya seni dan hartanah di New York dan Los Angeles. Ia kes terbesar menerusi Inisiatif Penyitaan Aset Kleptokrasi (KARI) jabatan itu.

Saman AS itu melibatkan beberapa rakyat Malaysia, termasuklah “Malaysia Official 1” (MOI) yang kemudiannya dikenal pasti sebagai Perdana Menteri Najib Razak oleh menteri Abdul Rahman Dahlan.

Najib menafikan sebarang salah laku dan Peguam Negara Apandi Ali juga membebaskannya selepas siasatan dilakukan agensi berkaitan dalam negara.

Pada 7 Jun tahun ini, DoJ memfailkan saman kedua untuk merampas kondominium mewah di London dan Jho Low didakwa menggunakan £77 juta (RM416 juta) daripada 1MDB untuk membiayai pembelian kondominium mewah, bangunan pejabat dan sebuah pangsapuri di Stratton Street.

Pejabat di Mayfair yang dibeli dengan nilai £42 juta pada 2014 ialah ibu pejabat Myla, syarikat pakaian dalam Britain yang dimiliki Low.

Saman ketiga DoJ difailkan pada 13 Jun lalu yang bermatlamat merampas aset bernilai AS$1.7 bilion termasuklah sebuah kapal layar persendirian bernilai AS$165 juta dimiliki Low.

Dalam pemfailan saman sivil ketiga dan terbaharu bagi pelucutan hak itu, DoJ ingin menyita antara lain, kapal layar Equanimity bernilai AS$165 juta (RM704 juta) dan hak filem komedi "Dumb and Dumber To" dihasilkan Red Granite, syarikat penerbitan dimiliki bersama oleh Riza Aziz, anak tiri Najib Razak.

DoJ juga mendakwa dalam tuntutan itu sekurang-kurangnya AS$27.3 juta digunakan oleh Low untuk membeli loket dan rantai berlian merah jambu 22 karat untuk “Malaysian Official 1 Wife”.

Sejak saman ketiga difailkan, pelakon Amerika Leonardo Dicaprio dan model terkenal Australia Miranda Kerr sudah menyerahkan kembali hadiah bernilai jutaan dolar AS yang diterima daripada Low, kepada DoJ. – 11 Ogos, 2017.

CILAKA

AMERIKA

SEKRANG

DAH JADI

KES JENAYAH

KAH KAH KAH

KAKI BODEK

NAK KOMEN 

APA ?

DULU CAKAP

INI KES SIVIL

DAH KANTOI

KAH KAH KAH





-----------------------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Taik jo lo dan riza aziz bakal didakwa. Tunggu

Tanpa Nama berkata...

Tunggu dulu, Haji Hardy kata 4 org saksi yg suci bersih kah kah kah