Ahad, 8 Mac 2020

KAJIAN RAMALAN







KAJIAN 

RAMALAN

DARI UNIVERSTI

NASIONAL 

AUSTRALIA
Coronavirus study predicts 15 million dead and a $2.4 trillion hit to global GDP

By Reuters
07 Mac, 2020 "Maklumat Clearing House" - Pemodelan baru dari The National University of Australia melihat tujuh senario tentang bagaimana wabak COVID-19 dapat menjejaskan kekayaan dunia, mulai dari keparahan yang rendah hingga keterukan yang tinggi.

Empat daripada tujuh senario di dalam kertas mengkaji kesan COVID-19 yang menyebar ke luar China, dari tahap yang rendah hingga tinggi. Senario ketujuh meneliti impak global di mana satu wabak ringan berlaku setiap tahun selama-lamanya.

Tetapi dalam model keparahan yang rendah - atau senario terbaik tujuh, yang mana kertas yang diakui tidak muktamad - penyelidik ANU menganggarkan kerugian KDNK global sebanyak $ 2.4 trilion, dengan angka kematian berjumlah 15 juta. Mereka menggambarkan anggaran mereka mengenai pandemik flu Hong Kong, wabak pada 1968-1969 yang dianggarkan telah membunuh kira-kira 1 juta orang.

Dalam model keterukan tinggi - dimodelkan selepas pandemik selesema Sepanyol, yang membunuh kira-kira 17 juta hingga 50 juta di seluruh dunia dari 1918 hingga 1920 - kerugian KDNK global mungkin setinggi $ 9 trilion. Dalam model itu, jumlah kematian dianggarkan melebihi 68 juta.

"Senario kami menunjukkan bahawa walaupun wabak yang terkandung dapat mempengaruhi ekonomi global dalam jangka pendek," kata Warwick McKibbin, seorang profesor ekonomi di ANU yang merupakan salah seorang penulis kertas.

"Walaupun dalam senario terbaik dalam kesan tahap rendah, kejatuhan ekonomi akan menjadi sangat besar dan negara-negara perlu bekerjasama untuk menghadkan kemungkinan kerosakan sebanyak mungkin," katanya.

Penyelidikan ini bertujuan untuk membantu pembuat dasar bertindak balas terhadap kesan ekonomi COVID-19 kerana penyakit itu terus menyebar.

"Perlu ada pelaburan yang lebih besar dalam kesihatan awam dan pembangunan, terutama di negara-negara termiskin," kata McKibbin. "Sudah terlambat untuk cuba menutup sempadan apabila penyakit itu telah berlaku di banyak negara lain dan pandemik global telah bermula."



BERHATI HATI


--------------

Tiada ulasan: