Khamis, 20 Ogos 2020

SEKAWAH GULAI BABI JADI GULAI RUSA








DALAM POLITIK

SEMUA BOLEH

BERLAKU

AMIN

POLITIK IALAH

SENI MEMBOLEH

AMIN



Ahli Parlimen DAP senaraikan syarat rundingan dengan Muhyiddin

JAWATANKUASA Parlimen untuk periksa dan imbang, serta peruntukan kewangan yang sama untuk kawasan pilihan raya pembangkang boleh menjadi syarat dalam rundingan antara kerajaan Perikatan Nasional dan pembangkang, kata Anthony Loke dari DAP.

Beliau membuat cadangan itu dalam sebuah wawancara dengan Malaysiakini susulan dari ucapannya pada 16 Ogos di mana beliau mencetuskan idea rundingan dengan semua parti politik di Dewan Rakyat demi kestabilan politik. 

Kerajaan Muhyiddin mempunyai majoriti tipis (111 daripada 222 ahli Parlimen) dalam dua undi blok terakhir yang diadakan oleh Dewan Rakyat.

Sebagai sebahagian dari rundingan, Muhyiddin mesti mengembalikan semula Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Pakatan Harapan (PH) sebelum ini.

Sejak PN mengambil alih kerajaan persekutuan pada Mac, tidak ada jawatankuasa yang ditubuhkan.

Jawatankuasa terpilih akan membolehkan ahli Parlimen pembangkang menjadi semak dan imbang kepada kerajaan.

Loke yang merupakan Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP dan ahli Parlimen Seremban berkata syarat kedua adalah pembiayaan yang sama untuk kawasan yang dikuasai pembangkang.

“Ini adalah masalah lama sejak Barisan Nasional (BN),” katanya merujuk kepada amalan yang dilakukan oleh kerajaan persekutuan hari ini untuk menyalurkan dana bagi kawasan pilihan raya pembangkang kepada agensi persekutuan dan bukannya kepada wakil rakyat secara langsung.

PH ketika berkuasa telah memperuntukkan dana secara langsung kepada ahli Parlimen BN, tetapi pada jumlah yang lebih rendah dari yang diberikan kepada ahli Parlimennya sendiri.

Loke memberitahu Malaysiakini bahawa dia telah mengemukakan cadangannya untuk rundingan dan syarat dengan dua menteri Bersatu serta pemimpin DAP dalam perbincangan tidak rasmi. – 20 Ogos, 2020


DALAM POLITIK

SEKAWAH

GULAI BABI

BOLEH BERTUKAR

MENJADI SEKAWAH

GULAI RUSA

AMIN

SEMUA MUNGKIN

AMIN

DALAM POLITIK

TIDAK ADA

MUSUH 

SEPANJANG

MASA

YANG ADA

HANYA

KEPENTINGAN 

SEPANJANG 

MASA

AMIN

Tiada ulasan: