Rabu, 12 April 2023

REFORMASI DAH GAGAL


Reformasi kini tidak bermakna, kata aktivis

“REFORMASI” - laungan perang yang dipopularkan oleh Anwar Ibrahim selepas beliau dipecat daripada kabinet dan digunakan oleh ramai pihak untuk menuntut perubahan sejak pergolakan politik 1998-1999 - nampaknya tidak bermakna, sekurang-kurangnya bagi sesetengah aktivis.

Mereka berkata, ungkapan itu dahulunya amat bermakna bagi golongan muda yang memperjuangkan keadilan dan ketelusan menentang rejim lama yang dipimpin oleh presiden Umno dan perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad.

Bagaimanapun, lebih dua dekad kemudian dan selepas menghabiskan lebih 10 tahun di penjara, aktivis berkata Anwar, yang kini menjadi perdana menteri, tidak lagi dilihat sebagai seorang reformis.

Mereka berkata, reformasi institusi dan politik yang dijanjikan oleh Anwar masih belum berlaku walaupun sudah hampir lima bulan memerintah.


Bagi Pengarah Eksekutif Menghapuskan Kematian dan Penderaan Dalam Tahanan (Edict), Khalid Ismath, prestasi menteri tertentu daripada Pakatan Harapan hanya mengecewakan.

Beliau memilih Fahmi Fadzil dan Saifuddin Nasution Ismail, yang didakwanya lebih teruk daripada menteri Perikatan Nasional yang berkuasa sebelum PRU15.

“Di mana reformasi institusi? Sebelum mereka berkuasa mereka bercakap tentang pembaharuan hampir setiap hari tetapi kini semuanya diam.

“Ini lebih teruk daripada PN. Contohnya, Fahmi sebagai menteri komunikasi secara terbuka mengulas dalam akaun media sosial milik cyber trooper bahawa tindakan akan diambil terhadap mereka, hanya kerana mereka mengkritik kerajaan.

“Beginikah sikap kerajaan reformasi? Sesiapa tidak boleh mengkritik kerajaan? Taktik menakut-nakutkan ini adalah taktik yang digunakan oleh diktator.

“Menteri Dalam Negeri dalam pada itu berkata undang-undang pencegahan Sosma (Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012) masih diperlukan

“Masa dia jadi pembangkang, kenapa dia langgar Sosma? Masih ramai yang dizalimi, undang-undang hasutan masih wujud, akta komunikasi lapuk ada, jadi beritahu saya di mana reformasi dan bila ia berlaku,” soalnya.

Khalid yang ditahan di bawah Akta Hasutan semasa pentadbiran PH pada 2019 menyifatkan kerajaan sekarang masih menindas perbezaan pendapat.

“Saya tidak nampak di mana reformasi tetapi saya hanya melihat penindasan,” kata bekas ketua pemuda Parti Sosialis Malaysia itu.

Untuk rekod, Menteri Dalam Negeri Saifuddin, yang juga setiausaha agung PH, berkata negara memerlukan Sosma untuk keselamatan negara, dan menolak sebarang semakan undang-undang.

Sebelum ini, PH sudah lama lantang menentang perundangan itu dan menggesa kerajaan terdahulu memansuhkannya.

Lebih teruk dari Umno

Turut senada dengan Khalid ialah bekas ahli PKR dan reformis lama Abdul Razak Ismail.

Bercakap kepada The Malaysian Insight, Razak mengecam pentadbiran kerajaan persekutuan semasa dan kerajaan negeri Selangor yang dipimpin oleh PKR.

“Lihatlah bagaimana kerajaan negeri Selangor mengendalikan hal alam sekitar dan projek negeri. Tiada tender terbuka untuk pembinaan stadium baharu itu. Semuanya rundingan terus.

“Bagaimana isu hutan Bukit Lagong dikendalikan oleh negeri? Apa yang kita lihat hanyalah penebangan hutan. Reformasi apakah yang kita bincangkan?

Mereka akan melaungkan ‘reformasi’ pada setiap peristiwa tetapi pada hakikatnya tiada reformasi.

“Ini lebih teruk daripada Umno. Kerajaan negeri Selangor tidak lain hanyalah Umno 3.0 (kerajaan). Mereka pun sama,” kata pemimpin Otai Reformis itu.

Otai Reformis ialah pertubuhan bukan kerajaan yang dianggotai oleh ahli veteran PKR dan penyokong Anwar yang lama.

Razak dipecat daripada PKR pada Januari 2023 kerana didakwa melanggar peraturan parti. Beliau kini telah menubuhkan sebuah parti politik baharu – Parti Hijau.

Razak sejak itu telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung 27 kuari di hutan simpan Bukit Lagong, yang terletak di barat laut Kuala Lumpur.

Tahun lalu, Malaysiakini melaporkan antara pemaju yang terlibat dalam penubuhan kuari itu ialah tiga agensi yang dikaitkan dengan kerajaan negeri Selangor.

Mereka adalah Menteri Besar Selangor Incorporated dan Permodalan Negeri Selangor Bhd, yang dipengerusikan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari, dan Koperasi Jabatan Perhutanan Negeri Selangor Bhd.

Razak berkata beliau telah menghantar surat kepada Anwar yang mendakwa berlaku penyelewengan dalam kerajaan negeri Selangor tetapi masih belum menerima sebarang maklum balas.

“Tiada jawapan. Adakah dia peduli lagi tentang reformasi? Apa yang saya lihat, reformasi sudah mati,” katanya.

Terlalu awal untuk isytiharkan Reformasi sudah mati

Sementara itu, Presiden Aliran Anil Netto bagaimanapun sanggup memberi peluang kepada Anwar untuk membuktikan dirinya.

Menyedari bahawa beberapa pembaharuan telah berlaku, Netto, bagaimanapun, menegaskan lebih banyak perlu dilakukan.

“Saya rasa Anwar sedang menyelesaikan isu yang tergantung sebelum mengendalikan isu yang lebih serius.

“Kami baru sahaja mengeluarkan peruntukan hukuman mati mandatori tertentu, kabinet bersetuju membentuk suruhanjaya kanak-kanak bebas dan paling penting Anwar mengisytiharkan bahawa Malaysia adalah negara untuk semua untuk menentang naratif yang dibawa oleh sayap kanan.

“Konsep Madani, jika kerajaan boleh melaksanakannya, ia adalah baik untuk semua. Di peringkat antarabangsa imej kita bertambah baik. Kita tidak malu lagi menggelarkan diri kita sebagai rakyat Malaysia.

“Tetapi masih banyak yang perlu dilakukan. Penting untuk singkirkan semua undang-undang yang menindas. Tetapi perubahan tidak boleh berlaku dalam sekelip mata. Kita harus belajar dari 2018, yang mana perubahan drastik boleh menjadi masalah. Perlu ada penjelasan di lapangan untuk mengelakkan salah faham,” tambahnya. – 12 April, 2023.

WOIT

LU SLOOO

LAAAA 

KAH KAH KAH

TAPI BAIK JUGA

LU BARU SEDAR

AMIN

LAMBAT PUN

OKAY

AMIN

YANG PENTING

LU SEDAR

KHALAS

Tiada ulasan: