Jumaat, 3 November 2023

MEYAHUDIKAN PALESTIN


MEYAHUDIKAN

 PALESTIN


Di Malaysia ini hampir semua perkara dilihat dari kaca mata Melayu dan bukan Melayu. Kebelakangan ini timbul pula cara melihat satu-satu perkara  dari kanta Melayu Islam dan  Bukan Melayu Kapir.

Justeru saya tidak hairan apabila  melihat perjuangan Palestin yang sedang berlaku di hadapan mata kita ini di baca,  dilihat dan di tafsir dari kanta agama. Maka hasilnya  kejulingan membaca fakta.

Juling fakta menjadikan  herot berfikir. Maka hasilnya tidak membawa apa-apa kebaikan. Malah membawa mudarat.

Juling dan herot  memahami fakta apa sebenarnya perjuangan Palestin bukan satu lebong.  Ini fakta dan  dibuktikan dengan apa yang  sedang berlaku dengan Minggu Palestin di sekolah-sekolah awal November ini. Kempen resmi dari  Kementerian Pelajaran.

 Hasilnya : gambar murid sekolah membawa senapang. Gambar  guru menjadi gerila menular luas dalam media sosial. Ibu bapa naik bengang. Menteri Pelajaran terus dicap sebagai bangang opps... maaf sebagai kurang cerdik.

 Sandiwara Islam dan Kapir ini  meleret lagi dengan kemunculan  12 ahli PKR yang bukan Islam. Mereka lari dari garis PKR yang  menyokong Palestin dan mengajukan Minggu Palestin di sekolah.

Ini diikuti pula oleh kenyataan beberapa parti politik dan sekolah Mubaligh dari  Borneo yang tidak mahu terlibat dalam kempen Minggu Palestin ini.

Himpunan awal menyokong Palestin melihatkan  laungan  Takbir dilarang . Ini berlaku dalam satu perhimpunan di Dataran Merdeka.  Penganjur dan  sosok  yang melarang dilihat  sebagai Zionis Tempatan. Kutukan demi kutukan sampai. Semua memperlekeh  penganjur.

Semua ini adalah babak-babak yang muncul  semenjak 7 Oktober bilamana gerila Briged Al Qassam dari Gaza berjaya menyerang  Zionis Israel.

Kejulingan ini muncul kerana beberapa sebab.  Kejulingan memahami perjuangan Palestin ini ada yang disengajakan dan ada yang dirancang.

Warga Malaysia – generasi tua dan muda -   Melayu China, India, Iban dan Dayak tidak dididik dan diberi penerangan  secara jelas dan tuntas bahawa perjuangan Arab Palestin ini bukan perjuangan agama.
 
Perjuangan Palestin  bukan Arab Islam lawan Yahudi. Atau Yahudi lawan Islam.

Warga Malaysia tidak diberi fakta bahawa ada 15% Arab Palestin beragama Kristian.

Suha Tawil  isteri kepada arwah  Yasser Arafat ( 1929 -2004 )  beragama Kristian – pengikut ahli kitab justeru berkahwin dengan Yasser. Dr George Habash ( 1926 – 2008)  pemimpin  PFLP ( Popular Front for the Liberation of Palestine )  adalah seorang  Kristian. Begitu juga Hanan Ashrawi  salah seorang pemimpin kanan PLO yang masih aktif. Hanan Ashrawi nama Arab tapi  beragama Kristian.

Fakta tidak menghebohkan  Palestin ini bukan perbalahan agama berlaku kerana kepentingan politik. Parti Islam PAS mahu menjadikan Palestin sebagai  pukat untuk mencari sokongan Melayu Islam. Ini dibalas pula oleh  pukat PKR yang enggan dilihat kurang Islam dan kurang Melayu.
Ini terbukti apabila setiap kelompok  - Pakatan dan Perikatan - mengadakan perhimpunan bersetia kawan dengan Palestin berasingan.

Haji Hadi pemimpin parti Islam PAS  mahu  partinya dilihat juara penyokong Palestin yang ulung. Manakala Haji  Anwar dari PKR  tidak mahu ketinggalan. Malah dua-dua kumpulan menggunakan Palestin untuk menangguk undi Melayu Islam.

Politikus ini lupa  dalam apa saja kerja kita memerlukan analisa yang tepat dengan fakta yang betul untuk membuat keputusan. Pandangan dan kerja politik  wajib sama seperti cara bergerila Briged Al-Qassam. Pejuang gerila memerlukan data tepat, logistik tepat dan peta yang tepat untuk berjaya sebelum melancar serangan.

Kerja semberono, kerja cincai, kerja setengah masak tidak akan menghasilkan kejayaan. Malah membawa mudarat.

Memahami apa sebenarnya perjuangan Arab Palestin ini penting. Tambah lagi dalam negara berbilang bangsa dan agama seperti Malaysia.

Perjuangan Arab Palestin bukan perjuangan agama. Kalau bukan perjuangan agama – perjuangan Arab Palestin ini perjuangan apa ?

Saya telah menulis dan bersuara mengatakan bahawa perjuangan Palestin adalah perjuangan  melawan penjajah. Negara Palestin – bumi Arab  ini telah di jajah oleh Zionis Israel semenjak tahun 1948. Zionis Israel ini mendapat sokongan dari kuasa imperialis Anglo-Amerika dan juga negara Eropah seperti Perancis dan German.

‘ President Joe Biden hosted Israel's President Isaac Herzog at the White House on Wednesday, saying that if there was no Israel "we'd have to invent one". ‘

‘ Presiden Joe Biden menjadi tuan rumah kepada Presiden Israel Isaac Herzog di Rumah Putih pada hari Rabu, mengatakan bahawa jika tidak ada Israel "kita perlu mencipta satu".’ 

Potongan berita ini dikutip   dari portal The New Arab 27 Oktober 2022.

Kenyataan Biden ini membuktikan Israel ialah negara ciptaan kuasa Zionis-Anglo-Amerika. Negara  Israel adalah Negara Pendatang – Settler State - seperti Amerika, Australia, New Zealand, Kanada dan Singapura.

Penduduk asal Red Indian di bunuh di Amerika, Maori di New Zeland, Orang Itam di Australia. Di Singapura Bani Melayu ditenggelami oleh pendatang China.

Israel sama seperti Singapura diperlukan untuk kepentingan strategik kuasa imperialis dunia.

Israel di dirikan untuk mengawal  Dunia Arab. Singapura di dirikan untuk mengawal Dunia Melayu.

Israel hakikatnya adalah pangkalan tentera untuk imperialis Amerika.  Sama peranan seperti Singapura.

Pangkalan tentera bernama Israel ini setiap tahun Amerika memberi dana 3 bilion dolar kepada Israel. Tanpa sokongan tentera, dana dan diplomatik dari Amerika negara Zionis  Israel ini akan hancur.

Justeru kita akan masuk ke dalam jaring Zionis jika kita mengakui atau mentakrif  perjuangan Arab Palestin ini sebagai perjuangan  Islam melawan Yahudi. 

Menjadikan agenda perjuangan anti-kolonial Arab Palestin  kepada perjuangan agama kita akan masuk ke dalam bakul Zionis.

Induk dari ideologi Zionis  ialah mendirikan Israel sebagai wilayah suci  Bani Israel. Meyahudikan  Palestin adalah arahan dari Yahweh – tuhan Yahudi. Arahan Yahweh  ini ada disebut dalam kitab suci Buku Joshua buku ke enam dalam Kitab Injil Hebrew dan  dalam Kitab Injil Perjanjian Lama.

Justeru apa yang kita lihat hari ini adalah projek arahan Yahweh untuk meyahudikan seluruh Palestin.

Eretz Yisrael Hashlema – ini adalah ajaran Zionis  yang memberi makna Tanah Suci Isreal. Wilayah ini luas.  Eretz Israel atau Greater Israel  mencakupi Lebanon, Jordan dan Syria.

Agama  menjadi asas untuk menjajah bumi Arab. Berpandukan ajaran agama kaum Zionis  sedang memperluaskan tanah jajahan.   Ajaran dari kitab suci  ini juga di kongsi oleh kumpulan Zionis-Kristian.

Zionis Kristian ini wujud di Amerika dan di Eropah. Mereka memiliki pandangan ekstrem  kanan. Sokongan awal untuk mendirikan Israel datang dari pemimpin negara seperti  Winston Churchill ( 1874 -1965 ) yang bersimpati dengan  Zionis Kristian. 

Fahaman Zionis Kristian ini amat popular dikalangan elit British. Fahaman inilah yang melahirkan Balfour Declaration 1917.

Mengikut Noam Chomsky – seorang  intelektual Yahudi anti-Zionis – pemimpin awal Amerika adalah penganut fahaman Zionis Kristian. Presiden Woodrow Wilson  (1856-1924) dan Harry Truman ( 1884 -1972 ) adalah  penganut Zionis Kristian yang warak.

Justeru menjajah dan menakluki bumi Arab Palestin adalah ajaran suci penganut Zionis Kristian. Jika kita  pula menyambut pandangan ini maka kita terperangkap sama dalam agenda  penjajahan Zionis Kristian.

Meyahudikan Arab Palestin  sebenarnya tidak ada sangkut paut dengan agama. Ini adalah projek sama seperti British menjajah Tanah Melayu. British meluaskan  wilayah dari Singapura ke Pulau Pinang akhirnya ke seluruh Semenanjung Tanah Melayu. 

Palestin wajib dijajah untuk mendirikan pangkalan  tentera . Tujuan awalnya untuk mengawal Terusan Suez.  Terusan ini yang amat strategik ini siap dibina  pada 17 November 1869. 

Bila minyak ditemui di Saudi Arabia  pada 3 Mac 1938  Israel menjadi amat penting. Penjajahan bumi Arab ini  bertujuan untuk mengawal dan mendominasi pengaliran bahan bakar petrol – darah ekonomi dunia moden.

Jika kita semua telah memahami fakta sejarah terdirinya Israel sebagai projek penjajahan maka ianya lebih senang untuk meluas sokongan dari   anak semua bangsa dan bangsa semua agama di Malaysia.

Menyokong keadilan dan melawan kezaliman  bukan hanya tuntutan agama Islam. Agama Hindu, Kristian, Majusi, Bahai dan semua agama memiliki ajaran yang sama. Malah mereka yang tidak beragama juga menyokong keadilan dan melawan kezaliman.

Amal makruf nahi mungkar ini bukan milik Melayu Islam, bukan milik Arab - ajaran ini milik anak semua bangsa.

Kali ini kelihatan sokongan  terhadap perjuangan anti-kolonial Palestin amat mengampuh.  Warga seluruh dunia bangun berarak ke jalan raya menyatakan sokongan terhadap kezaliman yang sedang dihempapkan ke atas Arab Palestin.

Apa yang sedang  dihadapi oleh warga Palestin dari Gaza ke Tebing Barat dari Ramalah ke Jenin  sedang dirasakan oleh warga dunia.

Bolivia negara Kristian dari Amerika Latin telah memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel. Chile dan Colombia  juga negara Kristian dari Amerika Latin telah memanggil duta  mereka pulang.

Solidariti dan bersetia kawan dengan perjuangan adil Arab Palestin tidak dapat dibendung. 

Justeru kita di Malaysia jangan menjadi virus Kobid  menyebarkan pandangan serong lagi salah tentang apa sebenarnya perjuangan Arab Palestin.

Kita di  Malaysia – dari pemimpin semua parti politik Islam Melayu , dari Tok Guru  ke Pak Lebai  dari   Ustad YouTube  ke Mat Tik Tok – janganlah hendaknya kita rosakkan perjuangan Arab Palestin dengan fikrah sempit kita.  

Jangan kita alih perjuangan nasional Arab Palestin  untuk merampas kembali bumi mereka yang telah dijajah. Jangan kita jadikan perjuangan Arab Palestin melawan Zionis Israel sebagai perjuangan agama.

Simpanlah agenda  politik kepartian yang sempit itu ke dalam kelambu parti  masing-masing. Amin.  (TT)


TULISAN INI DISIARKAN JUGA
DALAM PORTAL
THE MALAYSIAN INSIGHT.COM
https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/469970



4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah pandai bijak, kalau nilai kemanusiaan dilihat dari kaca mata bangsa agama memang cetek, tapi nilai kemanusiaan secara keseluruhannya tiada, apabila berlaku penindasan kecurangan kepada umat manusia tanpa mengira latarbelakang agama laterbelakang bangsa maka itulah nilai kemanusiaan sebenarnya, retorik kerana serumpun kerana sebangsa kerana seagama hanya lah modalnya semata-mata, tak lebih tak kurang, ya lah semuanya dari pandangan otak kepala masing-masing, selalunya manusia susah berfikir logiknya, apa bila musuh menyerang kita tindak balas, adakah musuh sajalah sengajanya mendatangkan kemudaratan? Kalau kita sendiri menjadi musuh kepada umat manusia? Kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

tulisan yang baik

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah.... Lu memang cekap TT... Edy bawang cakap inila yang dikatakan pengamalan agama suku politik suku.... Golongan penunggang agama tak akan setuju dengan lu.... Mereka sudah hijack isu palestin dah lama dah.... Ini terdapat dalam kitab karangan mereka sendiri... Bila lu hidup dengan ideologi lu sanggup mati untuk ideologi sebab otak lu sudah biul bukan setakat mata joling... Tapi kalau lu hidup dalam realiti maka otak lu tak henti henti berfikir..... Segala konflik dalam donia ni kerana pertembongan ideologi taik ciptaan maknusia.... Sampai tunjuk pelangi pun jari boleh kudung...sekarang kalau lu tunjok pelangi tangan you boleh kena rampasssssss..... Kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Satu soalan kepada Abe TaT, sekelian negara Yahudi kan ada orang-orang kita sama agama sama bangsa kan apakah peranan mereka selama ini? Kenapa dibiarkan setiap kali berlakunya kekejaman Israel? Adakah something kita tak tahu selama ini? Mohon pencerahan wahai TT bijaksana?