Selasa, 6 Februari 2024

ANWAR TAK MAHU KALAH


ANWAR JADI SAKSI

KES TIPU



Investors, former employees suing Vinod Sekhar RM30m for alleged fraud; potential witnesses include PM Anwar


KUMPULAN 12 pelabur dan bekas pekerja menyaman pengerusi merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PETRA Datuk Vinod Sekhar (gambar utama, kanan) atas dakwaan penipuan, salah nyata, pelanggaran kontrak dan pengakuan hutang.

Plaintif menuntut hanya di bawah RM30 juta, termasuk faedah, daripada ahli perniagaan berprofil tinggi berusia 55 tahun itu, menurut Goh Wong Pereira Advocates & Solicitors rakan kongsi pengasas dan pengurusan Colin Andrew Pereira.

“Winy Yeap Liew Heoh yang merupakan isteri Vinod dinamakan sebagai defendan bersama. Winy Yeap ialah cucu kepada pegawai bank terkemuka, mendiang Yeap Chor Ee,” kata Pereira dalam satu kenyataan media.

“Plaintif yang berasal dari seluruh dunia, termasuk AS, Panama, UK, Dubai dan Thailand, mendakwa Datuk Vinod memujuk mereka untuk melabur dalam perniagaan Green Rubber PLCnya walaupun tidak memaklumkan statusnya sebagai seorang muflis.

Pada Disember 2023, percubaan Vinod yang juga pengasas portal berita The Vibes untuk memujuk mahkamah mengeluarkan injunksi publisiti bagi menghalang plaintif membincangkan kes itu secara terbuka telah ditolak oleh hakim Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur, menurut Pereira.

Usul selari untuk mendapatkan tindakan ditolak juga telah dibuang, menghapuskan halangan terakhir yang mungkin menghalang kes itu untuk perbicaraan penuh di Mahkamah Tinggi.

Berikutan itu, plaintif memutuskan untuk melancarkan tindakan undang-undang selepas didapati Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah membuka penyiasatan pengubahan wang haram dan pengelakan cukai ke atas hal ehwal Vinod pada November 2021.

"Keputusan itu juga diambil selepas laporan pada Februari 2022 bahawa Vinod telah menjual ventilator buatan China kepada kerajaan Hungary pada lebih tinggi dari harga pasaran semasa permulaan wabak COVID-19," kata Pereira lagi.

"Telah dilaporkan dalam media bahawa doktor Britain telah memberi amaran bahawa ventilator ini boleh menyebabkan kematian pesakit."

Dalam kertas yang dikemukakan kepada Mahkamah Tinggi, plaintif mendakwa bahawa Vinod telah memberikan jaminan bahawa seorang "Anwar", yang difahamkan sebagai Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim, akan menyelesaikan sebarang isu berkaitan statusnya sebagai bankrap pada masa yang material.

“Writ itu juga merujuk kepada Petra Equities Management Sdn Bhd, sebuah syarikat dalam Kumpulan Petra yang dikendalikan oleh Vinod yang nampaknya termasuk perniagaan Green Rubber. Seorang pengarah syarikat itu ialah Tengku Muiniddin Putra,” tegas Pereira.

“Satu lagi syarikat bersekutu yang disenaraikan dalam tindakan undang-undang ialah Petra Equities Sdn Bhd yang pengerusinya ialah Tan Sri Tunku Imran Tuanku Ja’afar.”

Tambah peguam yang pakar dalam pertikaian pemegang saham dan korporat itu: "Anak guam saya telah mengarahkan saya untuk memanggil setiap individu yang dinamakan dalam tindakan undang-undang untuk hadir sendiri untuk memberi keterangan dalam perbicaraan Mahkamah Tinggi yang  termasuk DS Anwar."

Ketika berita ini ditulis, Vinod dipercayai sedang menjalani persiapan untuk prosedur pemindahan jantung di Chennai, India. – 5 Feb 2024


ANWAR TAK

MAHU KALAH

AMIN

NAJIB ADA

JHO LOW PENIPU

INTERNASIONAL

AMIN

ANWAR ADA 

VINOD SHEKAR

PENIPU 

INTERNASIONAL

AMIN

TIPU JANGAN

TAK TIPU

AMIN

REMBAT JANGAN

TAK REMBAT

KHALAS

Tiada ulasan: