Selasa, 16 Julai 2024

TUNTUT KEADILAN DI JALAN RAYA



Mengapa tangguh dakwa mereka di sebalik kematian Teoh, tanya kumpulan pelajar

MENGAPA berlaku penangguhan untuk mendakwa pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang terlibat dalam kematian pembantu politik Teoh Beng Hock 15 tahun lalu, tanya kumpulan pelajar universiti tempatan.

Persatuan Pemuda Baharu Universiti Malaya (Umany) berkata Teoh masih belum menerima keadilan, dan kerajaan gagal menangani agenda reformasi bagi agensi penguatkuasaan undang-undang.

“Mengapa kerajaan tidak mempunyai keberanian politik untuk membawa keadilan untuk Teoh Beng Hock dan reformasi agensi penguatkuasaan undang-undang?

“Tuntutan rakyat adalah mudah, namun kerajaan secara konsisten tidak mempunyai kemahuan politik untuk memberikan keadilan kepada keluarga Teoh.

“Ironinya, kerajaan menghalang rakyat daripada menyatakan secara aman tuntutan mereka di parlimen, sebagai Dewan Rakyat milik rakyat”, kata Presiden Umany Lim Jing Jet dalam satu kenyataan.

Beliau merujuk kepada tindakan polis pada Isnin menghalang ahli dan penyokong Persatuan Teoh Beng Hock bagi Kemajuan Demokrasi daripada memasuki pintu parlimen untuk menyerahkan memorandum kepada kerajaan.

Dalam perselisihan yang berlaku, beberapa peserta telah diserang dan ditolak oleh polis, termasuk adik Teoh, Lee Lan.

Lim berkata sikap kerajaan selama ini terhadap kes Teoh adalah bersikap acuh tak acuh.

Pada 2009, Teoh, yang ketika itu merupakan pembantu Exco Selangor ketika itu, Ean Yong Hian Wah, ditemui mati di tingkat lima Plaza Masalam di Shah Alam, beberapa jam selepas dia tiba untuk disoal siasat di tingkat 14 ibu pejabat SPRM Selangor.

Inkues koroner pada 2011 memberikan keputusan terbuka.

Keluarganya kemudiannya memfailkan rayuan terhadap penemuan itu. Tiga tahun kemudian, Mahkamah Rayuan mengetepikan keputusan terbuka dan memutuskan bahawa kematian Teoh berpunca daripada pelbagai kecederaan akibat perbuatan menyalahi undang-undang oleh orang yang tidak dikenali.

Pada Jun 2018, kabinet memberikan kelulusan untuk siasatan ke atas kematian Teoh dibuka semula.

Bagaimanapun, empat bulan kemudian, polis berkata mereka tidak menerima sebarang arahan daripada AGC untuk berbuat demikian.

Polis kemudiannya menyiasat semula kes itu di bawah pertuduhan kecil “kurung secara salah” mengikut Seksyen 342 Kanun Keseksaan dan bukannya pembunuhan.

Pada Ogos 2023, Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail berkata polis telah menyelesaikan siasatan mereka dan menyerahkan laporan itu kepada Jabatan Peguam Negara.

“Hampir setahun telah berlalu tanpa sesiapa pun didakwa atas kematian Teoh yang menyalahi undang-undang. Kelewatan polis dalam siasatan tidak boleh diterima,” kata Lim.

Lim berkata kerajaan mesti mendedahkan keseluruhan kebenaran di sebalik kematian Teoh dan memulakan semula siasatan dari perspektif pembunuhan.

“Kerajaan mesti mendakwa semua pegawai SPRM atau orang lain yang terlibat dalam kematian Teoh di bawah Seksyen 302 (pembunuhan) atau Seksyen 304 (pembunuhan bersalah bukan pembunuhan) Kanun Keseksaan,” tambahnya.

Beliau berkata amat mengecewakan kerana kerajaan Pakatan Harapan melupakan janjinya untuk mencari keadilan untuk Teoh.

Persatuan Teoh Beng Hock untuk Kemajuan Demokrasi telah berjalan kaki selama tiga hari dari Shah Alam ke parlimen mulai Jumaat untuk mencari keadilan untuk Teoh.

Mereka telah merancang untuk menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim di parlimen apabila mereka dihalang di pintu utama daripada masuk pada Isnin.

Anwar telah bertindak balas terhadap insiden itu dengan berkata di media sosial bahawa beliau akan bertemu keluarga Teoh dan meneliti memorandum mereka. – 16 Julai, 2024.



PELAJAR SISWA

TUNTUT KEADILAN

AMIN

HANNYA SATU

CARA TERSEDIA

AMIN

TUNTUT KEADILAN

DI JALAN RAYA

AMIN

GUNAKAN 

JALAN RAYA

WADAH POLITIK

ANAK MUDA

KHALAS

Tiada ulasan: