Jumaat, 16 Ogos 2024

GEROMBOLAN UMNO BUAT SILAP


Perikatan punyai kelebihan dalam PRK Nenggiri, kata pemerhati


PILIHAN Raya Kecil DUN Nenggiri di Kelantan bakal menjadi pertandingan sengit antara penyandangnya, Perikatan Nasional (PN) dan pencabarnya, Barisan Nasional (BN).

Kerusi itu kali terakhir dimenangi dengan majoriti tipis iaitu 810 undi.

Ahli sains politik Prof Sivamurugan Pandian berkata, di sebalik kejayaan BN dalam kempen itu, pertumbuhan ekonomi yang lembap dan kos sara hidup yang tinggi telah memberikan PN banyak mata tambahan di kerusi itu, di mana 85% pengundi adalah Melayu-Islam.

Beliau berkata sebahagian besar demografi Melayu-Islam kekal setia kepada PAS, yang mentadbir Kelantan sejak 33 tahun lalu.

Ramai pengundi Melayu-Islam tidak dapat menerima kerajaan perpaduan nasional yang dikaitkan dengan kronisme dan nepotisme, katanya.

Sivamurugan berkata PAS Kelantan telah berkembang daripada kekuatan ke kekuatan walaupun selepas kematian ketuanya Nik Abdul Aziz Nik Mat.

PN memenangi 43 daripada 45 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan pada pilihan raya negeri lalu.

Bekas pegawai tentera laut Mohd Rizwadi Ismail ialah calon PN bagi Nenggiri. Beliau akan berdepan calon BN Mohd Azmawi Fikri, yang merupakan ketua Pemuda Umno bahagian Gua Musang. 

Rizwadi, yang merupakan Ketua Pemuda PAS Gua Musang, menyertai Bersatu dua hari sebelum diumumkan sebagai calon PN.

PRK itu diadakan selepas Speaker Kelantan Mohd Amar Nik Abdullah mengisytiharkan kerusi yang disandang Mohd Azizi Abu Naim kosong.

Pada pilihan raya negeri Ogos tahun lalu, Azizi memenangi Nenggiri dengan undian tipis 810 undi.

Lebih 20,000 orang akan mengundi esok.

Sivamurugan berkata, walaupun Tengku Razaleigh Hamzah mengetuai kempen pilihan raya BN bagi Nenggiri, pengundi Kelantan tetap memperlekehkan Umno.

Tengku Razaleigh memenangi kerusi Parlimen Gua Musang pada 1974 dan memegangnya sehingga 2022, apabila beliau kalah dengan hanya 200 undi.

Ku Li, 87, sudah separuh bersara tetapi kekal sebagai kuasa berpengaruh dalam Umno.

Sivamurugan berkata pengundi Cina dan India tidak berminat dengan pilihan raya kecil itu, membiarkan keputusannya diputuskan oleh orang Melayu.

Beliau berkata keputusan itu boleh mencerminkan pilihan raya kecil Sungai Bakap di Pulau Pinang baru-baru ini, di mana PAS mengalahkan Umno dengan lebih 4,000 undi.

Sivamurugan berkata pengundi Orang Asli berpecah antara PN dan BN.

“PAS laku di Kelantan. Ke mana-mana kita pergi, kita nampak lambang bulannya pada kain rentang dan bendera. Walaupun sekutu PAS Bersatu yang bertanding, perasaannya seolah PAS yang bertanding di kerusi itu.”

Ia akan kembali ke papan lukisan jika gabungan perpaduan nasional BN dan Pakatan Harapan tidak dapat menang di atas tanah Melayu-Islam, kata Sivamurugan.

Tengku Razaleigh telah mengakui bahawa ia akan menjadi satu perjuangan yang sukar untuk BN, yang menurutnya adalah underdog dalam pilihan raya.

Beliau berkata, walaupun pilihan raya kecil itu diadakan di halaman sendiri, di mana beliau mendominasi sejak 50 tahun lalu, pengundi cenderung memihak kepada penyandangnya.

Ahli politik Amanah Wan Abdul Rahim Wan Abdullah berkata BN ada peluang. Undi Orang Asli adalah penting, tambahnya.

Beliau berkata PAS tidak pernah menang di Gua Musang, di mana terletaknya Nenggiri, walaupun sudah 33 tahun mentadbir Kelantan.

Ini kerana sebahagian besar penduduknya kekal setia kepada Tengku Razaleigh.

Wan Rahim bertanding dua kali di Gua Musang atas tiket PAS, tewas kedua-duanya kepada Tengku Razaleigh.

Bekas guru itu berkata PAS semakin hilang populariti di Kelantan semata-mata kerana tidak mempunyai bakat baharu untuk menggantikan teknokratnya yang kebanyakannya telah menyertai Amanah.

Biarpun Allahyarham Nik Abdul Aziz didorong oleh kod agama yang ketat, penasihat kerohanian PAS ketika itu juga mempunyai kader profesional yang baik untuk membimbingnya dalam pentadbiran negeri, kata Wan Rahim.

“Ini kini hilang di Kelantan: kumpulan profesional yang setia untuk menasihati kepimpinan sekarang tentang cara untuk bergerak ke hadapan di negeri ini. Kami telah menuruni bukit dan sebahagian besarnya bergantung kepada bantuan persekutuan,” kata Wan Rahim.

Setiausaha Agung Umno Asyraf Wajdi Dusuki berkata terdapat keperluan untuk kehadiran pembangkang yang lebih tinggi di Kelantan untuk semak dan imbang.

Sivamurugan berkata pilihan raya kecil itu bukan mengenai satu parti berbanding parti lain.

“Ia hanya mengenai sentimen majoriti Melayu-Islam. Apakah perasaan mereka terhadap kepimpinan sekarang, dan apakah aspirasi mereka?” kata Sivamurugan.

Terdapat banyak perkara yang perlu diselesaikan, dan kedua-dua pihak telah mengerahkan peralatan jentera terbaik mereka di kawasan pilihan raya.

Pengerusi PN Muhyiddin Yassin tiba di bandar pada hari Rabu untuk mengetuai kempen partinya dan akan berkempen sehingga Jumaat. – 16 Ogos, 2024.

SILAP BESAR

TAK JEMPUT 

ANWAR CERAMAH

AMIN

SILAP BESAR

TAK JEMPUT

RAFIZI CERAMAH

AMIN

KALAU DAP

KEMPEN PASTI

BERJAYA

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: