Selasa, 3 September 2013

SANG SAKA ILAH SEJARAH BANGSA






 INI BENDERA ASAL TANAH MELAYU


DARI FACE BOOK
12 hours ago 

Solidariti untuk Hishamuddin Rais (Tukar Tiub) danAdam Adli yang sedang ditahan di IPD Dang Wangi sekarang, kemungkinan di bawah Akta Hasutan berkaitan dengan pengibaran Bendera Rakyat 1947 di Dataran Merdeka pada malam ambang 31 Ogos hari tu.

Tak sangka sebuah bendera yang pernah menggugat penguasa 66 tahun dulu sebelum Malaya merdeka, masih boleh menggugat penguasa zaman sekarang yang jelas tidak boleh menerima sejarah perjuangan kemerdekaan yang tidak selari dengan sejarah versi penguasa.

Mungkin lebih ramai yang akan discover sejarah Bendera Rakyat dan sejarah perjuangan rakyat 10 tahun sebelum Malaya merdeka selepas ini.

Gambar bersejarah Bendera Rakyat ini diambil pada bulan Februari 1948 semasa sebuah rapat umum di Singapura yang dianjurkan oleh MDU (Malayan Democratic Union).


INI BUKTI SEJARAH
SILA KLIK IKLAN YANG DILIHAT
dana dari iklan akan di wakaf
kepada dapor jalanan
projek memberi makanan kepada
warga kota tanpa tempat tinggal

-----------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Elok saja dikekalkanjalur gemilang sbg bendera Malaysia, sbb lg cantik dr sang saka malays, lgpun tidak mewakili sabah dan sarawak... 56 thun kita sudah buat pilihan diantara byk2 pilihan bendera, sudah menjadi identiti kita, sang saka Malaya mgkin boleh djadikan bendera alternatif, ckup2 la bebankn rkyat dgn bnda camni.. Byk lg usu yg maha pnting