Khamis, 25 Oktober 2018

HEBAT HEBAT - AMARAN TAMRIN KEPADA TMJ






HUBAYA HUBAYA

AMARAN TAMRIN 

KEPADA TMJ


TMJ  -  JANGAN  ULANGI  PERISTIWA  HITAM

Tamrin Tun Ghafar

Rabu  -  24/10/18
( 1 -  25 )

1.   Hari ini sepuluh tahun yang lalu iaitu pada 24hb. Oktober 2008 genap sudah berlakunya satu peristiwa yang tidak  sepatutnya berlaku dan dilakukan oleh seorang ahli keluarga Raja.

2.  Sama ada ia telah diselesaikan atau sebaliknya, yang penting ia telah berlaku.

3.  Pada tarikh tersebut, Tengku Nadzimuddin, anak kepada Tengku Mudzaffar dan Tengku Dara Naquiah telah  dibelasah dengan teruk oleh Raja Muda Johor yang kini bergelar Tengku Mahkota Johor atau TMJ dan pengawal - pengawal peribadi yang terdiri dari anggota  Askar Timbalan Setia atau  lebih dikenali sebagai Johor Military Force  (JMF ).

4.  Jika tidak silap Ketua Polis Negara atau IGP ketika peristiwa itu berlaku ialah Tan Sri Musa Hassan.

5.  Mengapa beliau dan Ketua Polis Negeri Johor ketika itu menutup kes yang begitu jelas salah dari Akta Undang-Undang Jenayah?

6.  Tindakan mereka menutup kes sebegini tak ubah seperti ‘Menutup Bangkai Dengan Nyiru’, ‘Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi’ dan ‘Pilih Bulu’; itulah imej buruk polis ketika itu.

7.  Kerajaan dan rakyat hari ini menuntut Pasukan Polis dari  Ketua  sehingga ke pangkat  'private' melaksanakan undang - undang dengan tulus dan berhemah tinggi  TANPA kira pangkat dan kedudukan, ini termasuk tindakan terhadap mana - mana ahli keluarga Raja jika mereka melakukan kesalahan; ‘semoga pisang tidak berbuah dua kali’.

8.  Jika kes seorang ahli keluarga Raja pun boleh ditutup oleh polis, apatah lagi kes-kes jenayah yang membabitkan antara Sultan atau ahli keluarga mereka dengan rakyat biasa.

9. Beberapa perkara yang menyebabkan mereka  (polis ) tidak berbuat demikian jika ia melibatkan keluarga Raja ialah :-

i.  Mereka mungkin sudah termakan budi dengan anugerah dan gelaran yang telah diberi oleh mana - mana  Sultan.

ii.  Yang masih belum menerima sebarang pingat dan bintang, mereka tidak mahu dilihat sebagai 'menentang arus' dalam menjalankan tugas.

iii.  Yang sedihnya ada di antara mereka yang menganggap seolah-olah Sultan dan keluarga mereka adalah keturunan dewa-dewa yang diturunkan dari langit bagi menjadi payung atau pelindung rakyat???

iv.  Terdapat begitu ramai anggota polis hari ini yang TIDAK  FAHAM  Perlembagaan dan Undang - Undang.

10. Amalan menggampu berlebih - lebihan  dengan menyembah dan mencium tangan Sultan dan anak -  anak mereka  harus DIBERHENTIKAN serta merta oleh semua rakyat terutama ahli politik dan yang berjawatan; lagi pun Sultan BUKAN Tuhan atau Malaikat yang di turunkan khas dari langit; cukuplah penghormatan kepada Sultan dan keluarga mereka dengan menundukkan sedikit kepala dan bersalam tangan.

11. JANGAN  BIARKAN  SULTAN  DAN  KELUARGA  MEREKA  BERMAHARAJALELA  DENGAN  MELAKUKAN APA  SAHAJA TANPA  MENGHORMATI  PERLEMBAGAAN  DAN  UNDANG - UNDANG  DAN  TANPA  MENGAMBIL  KIRA  PERASAAN  ORANG  LAIN.

12. Kepada Sultan Johor , sebelum nasi menjadi bubur  didiklah  anak emasnya , Tengku Mahkota itu yang bakal menggantikannya agar bersopan santun, berbudi pekerti yang baik dan  tahu menghormati orang lain terutama mereka yang jauh lebih dewasa daripadanya: JANGAN ULANGI PERISTIWA HITAM SEPERTI MANA YANG PERNAH DILAKUKAN OLEH ARWAH DATUK, BAPA DAN BELIAU SENDIRI.

13. Kepada semua Raja dan keluarga mereka pula, belajar dan fahamilah sejarah negara terutama yang melibatkan Perlembagaan dan  mengapa pindaan terhadapnya TERPAKSA  dilakukan.

14. JANGAN  SEWENANG - WENANG  MENUDING  JARI.

15. Sebenarnya kezaliman dan tindak tanduk merekalah yang telah MEMAKSA Kerajaan UMNO/ BN  yang dipimpin oleh Tun Dr. Mahathir ketika itu untuk meminda Perlembagaan negara.

16. Pindaan tersebut adalah jalan terbaik bagi menyelamatkan rakyat daripada terus dizalimi oleh Sultan Johor dan ahli keluarganya dan dalam masa yang sama dapat menyelamatkan Institusi Raja Berpelembagaan.

 17.   Jika tidak mahu berterima kasih apatah lagi memohon maaf kepada Tun Mahathir oleh kerana sikap sombong diri yang merasakan kedudukan mereka sebagai Sultan dan keluarga Raja tidak perlu merendah diri memohon maaf kepada insan yang telah berjaya menyelamatkan mereka dari dibuang oleh rakyat ketika itu, sekurang - kurangnya kikislah sifat dan sikap membenci dan bermusuhan terhadap beliau.

18. Malangnya semasa Perlembagaan dipinda hampir kesemua Sultan yang ada sekarang masih dibangku sekolah lagi , apatah lagi anak-anak mereka mungkin masih menyusu atau belum dilahirkan lagi.

19. Atas  alasan hendak menjaga kepentingan rakyat negeri kononnya, kebelakangan ini rakyat menyaksikan bagaimana melampaunya sikap mereka terhadap Perdana Menteri.

20. Tidak boleh dibayangkan apakah jenis tindak balas rakyat terhadap Raja dan keluarga apabila kesabaran mereka mencecah tahap maksima jika Sultan terus dengan perangai buruk mereka dan Tun Mahathir pula membiarkan sahaja situasi itu berlaku tanpa melakukan pindaan kepada Perlembagaan?

21. Semoga apa yang dilakukan oleh rakyat Perancis , Russia , Mesir , Iran , Indonesia dan yang terbaru di Nepal tidak akan berlaku terhadap Sultan dan keluarga mereka di negara ini.

22. Ubahlah sikap dari yang buruk kepada yang baik, dari bermegah - megah  dengan kekayaan dan kemewahan kepada merendah diri dan dari sikap membenci kepada menghormati.

23. ‘Ular Menyusup Di Akar Tidak Akan Hilang Bisanya’, ‘Ikut Resam Padi, Semakin Berisi Semakin Tunduk.’

24. Hanya amalan yang baik sahaja yang akan menyelamatkan kita di sana nanti. Saya yakin jika Sultan rajin menasihatkan rakyatnya, Bangsa Johor, maka beliau juga perlu menasihatkan anaknya terlebih dahulu - ‘Bapa Borek, Anak Rintik.’

25. Semoga Raja dan rakyat jelata dapat mentelaah pandangan ikhlas  saya  ini.

Terima Kasih.





--------------------

3 ulasan:

dr chenor berkata...

Yang ini gwa sangat sangat sangat setuju.
Cukup la tu.
Jangan kasi can lagi dengan sosok-sosok yang kononnya dari keturunan dewa-dewa berpayung kuning.
Jangan lupa aa, taik pun kuning jugak.
Gwa cadangkan anak Pak Ghafar ni dijadikan Pengerusi Badan Pemantau Tingkah Laku Keturunan Dewa-Dewa.
Bagi lesen dia tibai makhluk kuning ni.
Kalau macam ni perangai diorang memang dalam 2-3 generasi lagi lahir la republik baru.

Tanpa Nama berkata...

jgn lupa kes arwah atoknya memukul jurulatih hoki ketika zaman madey..jgn lupa sblm pru lepas, tmj dan ayahnya telah memberi isyarat menolak madey..dan isyarat salam cium tangan oleh menteri keewangan terbaik juga jgn dilupakan..haram betul si tamrin ni..arwah ghafar baba hanya seorg cikgu biasa je..lihat bekas menteri keewangan terbaik..bukan saja diasuh oleh syed husin, malah mjd ikon gerakan mahasiswa lagi..ramai sokong susuk icon ini..aaa..menurut isham, bekas menteri keeewang terbaik ini bukan bergerak dari dlm universiti..dia bergerak dari luar yakni abim dan yg paling haru, dia masuk umno senyap2..arwah juga seorg bekas tpm..nape la madey tak sparekan jawatan menteri utk si tamrin ni..

Pak Chaq berkata...

Komen Tamrin Tun Ghafar Baba ikhlas dan jujuur tidak nampak provokasi terhadap raja2 khususnnya kerabat diraja Johor. Beliau memberi faktar sebenar bukan omong2 kosong. Jika TM MEMBUKA RUANG tanpa dikenakan Akta Hasutan mungkin banyak lagi diluar sana yg akan memberi pandangan pro dan kontra terhadap institusi raja yg tidak relevan lagi pada hari ini.