Ahad, 22 September 2019

BACA LAGI





BACA

https://www.malaysiakini.com/columns/492342



Md Fairoz
Saudara Hishamuddin, saya tahu anda adalah pada tahap yang tinggi dalam pengolahan penulisan tapi memandangkan kita mempunyai pelbagai masayarakat.... .permudahkanlah cara pencerahaan anda untuk mudah difahami oleh rakyat bawahan..klau tak, tulis je dalam tulisan jawi sebab itu lah bahasa penulisan asal kita
SukaBalas1j
U Chang Eng
Org2 dari India selatan zaman Asoka mula tiba d utara semenanjung dlm tahun 100 seblom masihi.

Pada waktu itu, fahaman buddha d sebar d kalangan org2 asal yg d kenali sebagai pseudo-Malay.

Org2 India ini telah mendirikan kerjaan Kadaram.

Pada abad k-3 setelah Masihi, org2 Hindu dr India Selatan Empayar Chola telah menyerang Kadaram n menguasainya.

Sampailah k tahun 500 M.S org2 Arab, Parsi n China mula tiba.

Sejak sebelom Masihi org2 asal telah berkahwin dengan org2 Arab, India n China. Maka keturunan org2 asal hasil kacukan ini d panggil Melayu. Bahasa Tamil, org Bukit.; Malai.

Pada tahun 1130s, Islam tiba d Kedah dari Acheh n Sultan Mahawangsa Kadaram ketika itu memeluk Islam. Empayar Cholan mula hilang kuasa d India n penalukannya d wilayah2 Semenanjung pun hilang.

Bermula lah Zaman Moden Kesultanan Kedah.

Konsep Melayu Homogenues tak ujud. Jangan bodo.
SukaBalas1j



--------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Nusantara adalah gugusan kepulauan Melayu. Kaum lain dari gugusan ini adalah pendatang haram. Kaum lain jangan minum sekole mabuk setempayan. Jangan mimpi mau jadi tuan di nusantara ini! Jangan jadi bodoh! Sembang kosong dalam FB apa barang? Bawak lu punya hujah jumpa pakat sejarah. U Chang Eng boleh pigi pacuceng! Kah kah kah.

Tanpa Nama berkata...

Professor Kangkung sudah ubah semua fakta untuk menubuh Ketuanan Melayu. Kasjian sains DNA pun digali sehingga ada DNA "Melayu". Dalam bidang DNA tiada ada DNA berdasar 'race'! Ironi nya Istilah Melayu di reka tiada kait sangkut dengan DNA tetapi hanya ujud dalam Perlembagaan Malaysia! Istilah Melayu adalah rekaan!!