Rabu, 22 Januari 2020

AKIBAT TAIK PALAT








SATU LAGI

KEJAYAAN

PAKATAN HARAPAN



Najib dakwa tak tahu RM42 juta milik SRC International

BEKAS perdana menteri Najib  hari ini mengaku membelanjakan RM42 juta yang masuk ke akaun banknya tetapi tidak tahu wang tersebut dari SRC International Sdn Bhd.

Najib juga menegaskan beliau menyangkakan wang itu sebahagian daripada dana tanggungjawab sosial korporat (CSR) yang dimasukkan ke akaunnya di AmBank.

Ahli Parlimen Pekan itu sedang dibicarakan atas tuduhan melibatkan pinjaman RM4 bilion kepada SRC International pada 2011 dan 2012. Beliau dituduh menerima RM42 juta pada 2014 dan 2015.

Ketika disoal balas oleh Timbalan Pendakwa Raya V. Sithambaram di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini, Najib menegaskan bahawa bekas CEO SRC International Nik Faisal Ariff Kamil, yang kini melarikan diri, adalah pemegang mandat bagi akaunnya.

Sithambaram menyebut tentang RM27 juta milik SRC International yang dimasukkan ke akaun Najib di AmBank yang berakhir dengan nombor ‘880’ pada Disember 2014.

Begitu juga dengan RM5 juta yang masuk ke akaun Najib yang berakhir dengan nombor ‘906’ dalam tempoh sama.

Kedua-dua transaksi itu dibuat melalui akaun anak syarikat SRC International iaitu Gandingan Mentari Sdn Bhd, dan Ihsan Perdana Sdn Bhd yang merupakan rakan kongsi tanggungjawab sosial korporat SRC International.

Pada Mac 2015, RM10 juta lagi dimasukkan ke akaun Najib berakhir dengan nombor ‘880’, juga melalui akaun Gandingan Mentari dan Ihsan Perdana.

Sithambaram: RM27 juta masuk ke akaun kamu dan kamu tak tahu?

Najib: Ya.

Sithambaram: Dan kamu belanjakan setiap sen duit itu?

Najib: Ya, tapi saya tak tahu itu duit SRC. Saya dapat tahu kemudian.

Sithambaram: Kamu belanjakan setiap sen duit itu? Adakah kamu tahu RM5 juta masuk ke akaun kamu pada September? Kamu tahu RM27 juta masuk ke akaun kamu?

Najib: Saya fikirkan duit itu untuk CSR.

Sithambaram: RM27 juta masuk dan kamu belanjakan RM27 juta. Ini kebetulan yang luar biasa. Kemudian RM5 juta masuk dan kamu belanjakan RM5 juta itu.

Najib: Ya. Saya tak tahu itu duit SRC.

Sithambaram kemudian tanya Najib mengapa Nik Faisal dikekalkan dalam lembaga pengarah SRC International walaupun terdapat dakwaan salah laku kewangan melibatkan fidusiari.

Najib: Kami mahukan kesinambungan dalam lembaga.

Sithambaram: Saya katakan bahawa kamu letakkan dia dalam lembaga pengarah kerana dia orang yang akan jalankan arahan kamu.

Najib: Tidak, saya tak setuju. – 22 Januari, 2020.


PAKATAN HARAPAN

MEMBUKTIKAN

KEPADA DUNIA

BAHAWA NAJIB

BUKAN SAJE 

BODOH TAPI

MANAI KERANA

MAKAIN

TAIK PALAT

ROSMAH
KAH KAH KAH



TAK ATINI SENTIMEN




--------------

Tiada ulasan: