Jumaat, 24 Januari 2020

MAMAT NI TAK FAHAM




ZAID  INI

TAK FAHAM

DAH LAMA 

DUDUK DI KL

AWE  DAN MEK

DOH LAMO

LIBERAL

Melayu Kelantan perlu jadi lebih liberal, kata Zaid Ibrahim

GOLONGAN Melayu hanya pandai melabelkan seseorang dengan gelaran liberal tapi gagal memahami maksud sebenar pemikiran tersebut, kata pengerusi penaja DAP Kelantan Zaid Ibrahim.

Itulah punca pemikiran itu sering dituduh berlawanan dengan hukum Islam, katanya yang berpendapat, golongan Melayu sebaliknya perlu menjadi lebih liberal.

Beliau berkata demikian ketika menjelaskan gelaran Melayu liberal yang sering dilemparkan ke atasnya.

“Kalau mereka kata saya Melayu liberal, saya tanya balik, apa yang mereka maksudkan dengan Melayu liberal? Tapi ada setengah orang mereka tak tahu pun maksud Melayu liberal itu.

“Mereka ini tak suka (apa-apa berkaitan liberalisme kerana) telah didoktrinkan bertahun-tahun.

“Saya tak tahu apa maksud mereka. Bagi saya Melayu ini patutnya liberal kalau tak mereka tidak akan jadi progresif,” katanya dalam wawancara di kediamannya di Kota Baru Kelantan.

Peguam itu digelar Melayu liberal atas kenyataan lantangnya yang didakwa sering berlawanan dengan hukum Islam – seperti dalam kes permohonan seorang wanita untuk keluar Islam pada 2007.

Pandangannya yang melihat permohonan wanita tersebut, Lina Joy untuk keluar Islam dari sudut perlembagaan dan bukan isu agama mendapat kecaman hebat dari kelompok muslim.

Isu berkenaan antara yang kembali diperkatakan sewaktu bekas menteri Umno itu bertanding kerusi Hulu Selangor atas tiket PKR beberapa tahun kemudian.

Zaid menjelaskan, orang tidak sepatutnya terlalu emosi dalam melabelkan seseorang dengan gelaran Melayu liberal kerana konsep itu penting dalam kehidupan seharian.

“Dalam negara demokrasi anda sepatutnya boleh mempunyai pandangan yang berbeza. Bagi saya itu maksud liberal.

“(Liberal juga bermaksud) anda berhak untuk pilih, hendak kehidupan masyarakat moden atau masyarakat dalam kongkongan. Terpulang kepada anda,” katanya.


AWE GI GOLOK

BERKOCOK

MEK SUKO 

TUKAR  LAKI

JANTAN BEBINI

DUA TIGO

KAH KAH KAH

PIL KUDO

ISAP GANJA

AIR KETUM

ADO SOKMO

KAH KAH KAH

MU NAK ROYAK

GAPO 

KAH KAH KAH

MU BACO

 STATISTK

PALING BANYOK

CERAI DI KELANTAN

PALING BANYOK

SAKIT AIDS 

DI KELANTAN

KAH KAH KAH

MU LIBERAL

MAU TAU GAPO

KAH KAH KAH

SEKARANG BUKE

SERAMBI MEKOH

DOH JADI

SERAMBI 

MOSCOW 
KAH KAH KAH


---------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Zaid mu buat la rumah mu kat KB tu dengan 'the biggest private wine cellar' jugok. Lepas tu
buat la meeting ke gapo ke cakap minuman tu air angguh je..n hisak cigar Cuba.Ajak sekali Pok2 Lebai datang dengan mersedeh baru... Baru lah kelah... Takyah la cite liberal2 ni..