Isnin, 9 Mac 2020

MAKLUMAT UNTUK SEMUA







MAKLUMAT

UNTUK SEMUA


Apa itu Covid-19 - penyakit yang bermula di Wuhan?
Ia disebabkan oleh ahli keluarga coronavirus yang tidak pernah dihadapi sebelumnya. Seperti coronavirus lain, ia berasal dari haiwan. Kebanyakan mereka yang mula-mula dijangkiti sama ada bekerja atau sering berbelanja di pasaran borong makanan laut Huanan di pusat bandar China.

Apakah gejala yang 
menyebabkan coronavirus ini?
Virus ini boleh menyebabkan radang paru-paru. Mereka yang jatuh sakit dilaporkan mengalami batuk, demam dan kesukaran bernafas. Dalam kes yang teruk boleh berlaku kegagalan organ. Oleh kerana ini adalah radang paru-paru virus, antibiotik tidak digunakan. Ubat-ubatan antiviral yang kita ada terhadap selesema tidak akan berfungsi. Pemulihan bergantung pada kekuatan sistem imun. Kebanyakan mereka yang telah meninggal dunia sudah berada dalam keadaan miskin.

Sekiranya saya pergi ke doktor jika saya batuk?
Di UK, nasihat perubatan adalah jika anda baru-baru ini mengembara dari kawasan yang terkena coronavirus, anda harus:

tinggal di dalam rumah dan mengelakkan hubungan dengan orang lain seperti yang anda lakukan dengan selesema

hubungi NHS 111 untuk memaklumkan mereka tentang perjalanan baru-baru ini ke kawasan tersebut

Lebih banyak nasihat NHS mengenai apa yang perlu dilakukan jika anda fikir anda telah terdedah kepada virus itu boleh didapati di sini, dan nasihat perjalanan penuh kepada warganegara Inggeris boleh didapati di sini.

Adakah virus itu berjangkit dari satu orang ke satu sama lain?
Suruhanjaya kesihatan nasional China telah mengesahkan jangkitan manusia ke manusia, dan terdapat transmisi seperti di tempat lain.

Berapa ramai orang telah terjejas?
Sehingga 6 Mac, angka kematian global ialah 3,404, manakala lebih 100,000 orang dijangkiti di lebih daripada 80 buah negara, menurut Pusat Sains dan Kejuruteraan Sistem Johns Hopkins University.

Jumlah kematian telah melepasi 3,000 di China, di mana terdapat lebih daripada 80,000 kes. Korea Selatan, negara yang paling teruk dilanda wabak di luar China, mempunyai 6,593 kes. Lebih 55,000 orang di China telah pulih dari Covid-19.

Kenapa ini lebih teruk daripada influenza biasa, dan bagaimana bimbang pakar?
Kita masih belum tahu betapa berbahaya coronavirus baru ini, dan kita tidak akan tahu sehingga lebih banyak data masuk. Kadar kematian adalah sekitar 2% di pusat episod wabak, wilayah Hubei, dan kurang dari itu di tempat lain. Sebagai perbandingan, selesema bermusim biasanya mempunyai kadar kematian di bawah 1% dan dianggap menyebabkan hampir 400,000 kematian setiap tahun di seluruh dunia. Sars mempunyai kadar kematian lebih daripada 10%.

Satu lagi perkara yang tidak diketahui adalah bagaimana jangkitan coronavirus itu. Perbezaan penting ialah tidak seperti selesema, tidak ada vaksin untuk koronavirus baru, yang bermakna lebih sukar bagi anggota populasi terdedah - orang tua atau mereka yang mempunyai masalah pernapasan atau kekebalan yang ada - untuk melindungi diri mereka sendiri. Mencuci tangan dan mengelakkan orang lain jika anda merasa tidak sihat adalah penting. Satu langkah yang masuk akal adalah untuk mendapatkan vaksin selesema, yang akan mengurangkan beban perkhidmatan kesihatan jika wabak itu menjadi wabak yang lebih luas.

Adakah terdapat coronavirus lain?
Sindrom pernafasan akut (Sars) yang teruk dan sindrom pernafasan Timur Tengah (Mers) adalah disebabkan oleh coronavirus yang berasal dari haiwan. Pada tahun 2002, Sars merebak hampir tidak terkawal di 37 buah negara, menyebabkan panik global, menjangkiti lebih daripada 8,000 orang dan membunuh lebih daripada 750. Mers nampaknya kurang mudah dilupuskan dari manusia ke manusia, tetapi mempunyai kelebihan yang lebih besar, membunuh 35% daripada kira-kira 2,500 orang yang telah dijangkiti.



---------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas penerangan dan pencerahan tentang convind 19..semoga bermanfaat utk semua dan sentiasa prihatin