Sabtu, 11 April 2020

MASA INI DIA NAK MELETUP







KETIKA KARONA

MENYERANG

GUNUNG BERAPI

PULA NAK

 MELEDAK


Awakening volcanic region in Iceland 'could cause disruption for centuries'

Reykjanes peninsula’s last active period started in 10th century and lasted 300 years

Kegiatan gunung berapi semakin meningkat di rantau Iceland yang belum meletus selama 800 tahun, dengan para ahli sains memperingatkan hal itu dapat menyebabkan gangguan selama berabad-abad yang akan datang.

Sejak 21 Januari, semenanjung Reykjanes di barat daya ibukota Iceland, Reykjavik, telah mengalami lebih daripada 8,000 gempa bumi dan kira-kira 10cm tanah meningkat disebabkan oleh pencerobohan magma di bawah tanah.

"Nampaknya selepas tidak aktif selama berabad-abad, rantau ini bangun," kata Dave McGarvie, ahli gunung api di Lancaster University.

Terletak berhampiran dengan bandar Grindavík dan tarikan pelancong Blue Lagoon yang popular, dan hanya sejauh 9 km (15km) dari lapangan terbang antarabangsa Iceland, rantau ini terakhir meletus kira-kira 800 tahun yang lalu (walaupun terdapat letusan baru-baru ini di luar pesisir). Bukti geologi menunjukkan kawasan itu diberi makan oleh lima sistem gunung berapi, yang kelihatannya hidup dengan cara yang terselaras kira-kira setiap 1,000 tahun.


800 TAHUN

DUDUK DIAM

NI DAH MULA

BUAT GATAL

ALAM MAKIN

DI SERANG



---------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Anak pun dah besar dah, dah dewasa dah, boleh buat keputusan sendiri...

https://en.antaranews.com/news/145793/activity-at-mt-anak-krakatau-continues-unabated-until-saturday-morning

Happy Easter

Tanpa Nama berkata...

Setiap hari alam bercakap dengan bani manusia,hanya tidak memahami. Gunung berapi membunuh,tapi menyejuk alam yang semakin panas.