Isnin, 7 Februari 2022

BOLEHLAND IALAH TIPULAND

 


BOLEHLAND

IALAH

TIPULAND

AMIN

Unknown commented on 

"SATU DUNIA 

DI SERANG INFLASI"

TT ini pandangan peribadi aku berdasarkan pengalaman, bacaan, kajian dan laluan hidup. Kat negara Masia Boleh ini bukan dipegaruhi sangat dengan teori konventional dalam penentuan harga barang seperti negara kapitalis lain. Konsep ekonomi negara LANUNLAND BOLEH ini adalah model Kapitalis Sosialis. Harga barangan bukan ditentukan sepenuhnya okeh Demand and Supply.



 Beberapa barangan dikawal oleh kerajaan dan ada juga disubsidi. KOMEN AKU, secara KONKLUSI, semua harga barangan naik adalah DARI DULU SAMPAI SEKARANG adalah kerana KEGAGALAN KERAJAAN dan KEMENTERIAN BERKAITAN serta AGENSI PENGUATKUASA yang dari dulu kini dan selamanya NATO (No Action Talk Only). Cakap pasal naik harga barang, tubuh macamx badan brain storming dan pelan tindakan, buat serbuan sini sikit sana sikit kata harga barang dah terkawal. 



Hari ni Raid Besok Peniaga Naik harga balik. Minggu lepas aku dengar, KPDNHEP kata harga ayam dah turun ingatkan Seringgit ke dua, rupanya dus kupang. Baik tak payah umum. Agensi Gomen umum turun dua kupang. Macam Maharaja lawak gelaknya aku. Hari ni aku terkejut, pergi Lotus Beli ayam, selama ini Rm 7.99 sekilo, ingat nak turunlah Rm7.50 terkejut aku tak jadi beli harga naik jadi Rm8.59. Aku pergi lagi 2 pasarraya, lagi mahal Rm8.90. Hakkkk Tui. Memang benar duku aku selalu dengan orang kata kalau BN memerintah, BARANG NAIK. Ayuh kita pangkah parti yang boleh turunkan harga barang. Binawe



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Orang politik kow tow dengan tauke tauke lah, Dari dulu lagi begitu, sekarang lagi teruk, nak Raya tauke jugak bagi duit, nak kenduri kendara tauke jugak bagi pulus, jadi Munke ini semua hamba kepada duit, sengaja turun supply Kasi naik Barang, sengaja kurang supply harga Barang naik, atau ayam ayam semua mogok tak mahu telur kah kah kah ??? Apa pun ini boleh land majority senyap sunyi selagi dapat habuan bantuan senyap lah, yang bising tak dapat apa apa, Cuba macam Bossku senang saja hari hari gaji masuk, mana untung labur pakai duit rakyat CEO dapat juta ribu sebulan masuk, kalau tak cukup naik harga settle lah, sebab monopoli,haram jadah sistem keparat ketuanan sampai mati semua, kah kah kah betul cakap TT kalau nak perubahan kena bising kat jalanraya, kat Sogo baru Munke dengar, kalau bising kat Blog ini mereka tam ambik pot kah kah