Khamis, 12 Januari 2023

AL-FATIHAH



Legendary rock guitarist Jeff Beck dies aged 78

Beck rose to fame with the Yardbirds before fronting the Jeff Beck Group and making forays into the jazz-fusion sound he pioneered


Jeff Beck, pemain gitar terkenal yang bermain dengan Yardbirds dan mengetuai Kumpulan Jeff Beck, telah meninggal dunia pada usia 78 tahun, wakilnya mengesahkan.

Beck meninggal dunia pada hari Selasa selepas "tiba-tiba dijangkiti meningitis bakteria", wakil mengesahkan. "Keluarganya meminta privasi semasa mereka memproses kerugian besar ini," tambah mereka.

Selalunya digambarkan sebagai salah seorang pemain gitar terhebat sepanjang zaman, Beck - yang jari dan ibu jarinya terkenal diinsuranskan dengan harga £7m - dikenali sebagai inovator yang berminat. Dia mempelopori jazz-rock, bereksperimen dengan kesan fuzz dan herotan dan membuka jalan untuk subgenre yang lebih berat seperti psych rock dan heavy metal sepanjang kerjayanya. Beliau adalah pemenang Grammy lapan kali, penerima Ivor Novello untuk sumbangan cemerlang kepada muzik British dan telah dilantik ke dalam Rock and Roll Hall of Fame sebagai artis solo dan sebagai ahli Yardbirds.


THE YARDBIRDS

1965

AMIN

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ko ada cucuk begsin?