Khamis, 12 Januari 2023

PENCURI KEMBALI BERKUASA


Kerajaan perpaduan Anwar terjejas jika BN gagal di negeri Pakatan, kata pemerhati

KEGAGALAN Umno gagal menyatukan undi Melayu pada pilihan raya negeri akan datang di Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang boleh menjejaskan kerajaan perpaduan Perdana Menteri Anwar Ibrahim, kata pemerhati politik.

Mereka berkata pengkritik yang menentang kerjasama Umno dengan Pakatan Harapan (PH) dalam kerajaan perpaduan persekutuan akan semakin berani untuk mencabar kedudukan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dalam parti itu – satu langkah yang akan memberi kesan riak kepada kerajaan perpaduan termasuk musuh ketat Umno, DAP.

Penganalisis politik Liew Wui Chern dari Universiti Tunku Abdul Rahman berkata jika Umno gagal mendapatkan semula sokongan berbanding parti berasaskan Melayu yang lain – Bersatu, PAS mahupun Pejuang – dan mendapatkan undi Melayu, ia akan memberi kesan buruk kepada kestabilan kerajaan persekutuan semasa.

Pensyarah itu berkata prestasi buruk itu boleh mencetuskan lagi perbezaan pendapat dalam kepimpinan Zahid daripada parti komponen Barisan Nasional (BN) - MIC, MCA dan khususnya Umno - yang menentang keras kerjasama dengan PH.

“Mereka akan mempunyai alasan untuk mengatakan pakatan dengan PH ini tidak baik untuk BN.”

Liew berkata rasa tidak senang itu boleh menjejaskan harapan Zahid untuk kekal sebagai presiden pada perhimpunan agung parti itu.

“Zahid mungkin dicabar. Jadi kesimpulannya jika keputusan pilihan raya di tiga negeri itu tidak memihak kepada Umno atau PH, ia boleh menggugat kestabilan kerajaan perpaduan,” tambahnya sambil menuding jari kepada BN sebagai punca masalah.

Liew berkata sebaliknya, ahli PKR juga mungkin berkata Umno atau BN bukan aset yang PH boleh diharapkan.

Keputusan Umno bekerjasama dengan PH bagi kerajaan perpaduan, mencetuskan perdebatan panjang dan hangat di kalangan penyokong akar umbinya.

Liew berkata jika PH mahu melengkapkan penggal lima tahunnya, gabungan pemerintah mesti membawa balik sejumlah besar undi Melayu dalam pilihan raya negeri di tiga negeri itu, ditambah dengan di Kedah, Kelantan dan Terengganu.

Pilihan raya negeri dijangka diadakan selepas Hari Raya.

Liew tidak menganggap keputusan Kedah dan dua negeri pantai timur sebagai kunci dalam analisisnya. Kedah, Kelantan dan Terengganu kini di bawah pemerintahan PAS.

Beliau berkata jika keputusan Pilihan Raya Umum ke-15 dijadikan kayu pengukur, beliau tidak percaya PAS boleh ditumpaskan di negeri-negeri yang majoritinya orang Melayu.

“Tidak akan ada sebarang perubahan di tiga negeri itu. Tetapi tidak kira apa keputusannya, ancaman yang akan ditimbulkannya kepada kerajaan perpaduan hanya minimum.”

Bagaimanapun, di Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan, undi Melayu mesti dikembalikan, kata Liew.

“Petanda mesti ada. Ia mungkin tidak banyak tetapi selagi ada tanda-tanda untuk kembali, ia sudah cukup baik.”

Beliau berkata sekiranya PH kehilangan 10% lagi undi Melayu di tiga negeri itu, ia boleh mendedahkan gabungan itu kepada langkah menggulingkan mereka daripada kuasa.

Dr Cheah See Kian bersetuju dengan penilaian Liew dan berkata prestasi PH dalam pilihan raya Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan adalah ujian utama untuk Anwar.

“Adalah penting PH mempertahankan tiga negeri itu, terutama Pulau Pinang dan Selangor.”

Beliau berkata jika PH kalah kepada BN atau jika prestasi mereka tidak meyakinkan, “mereka akan mendapat malu dan kuasa PH bakal berakhir”.

Anwar perlu memberikan yang terbaik untuk menunjukkan karisma dan pengaruhnya di Pulau Pinang dan Selangor untuk memenangi lebih ramai pengundi Melayu menyokong Umno, tambahnya.

Justeru, beliau berkata pilihan raya negeri itu sangat penting untuk kelangsungan PH.

Anwar dilaporkan memaklumkan kepada pemimpin pakatan utama untuk bersiap sedia menghadapi pilihan raya negeri yang akan diadakan pada Jun ini.

“Kami tidak berhenti bekerja sejak PRU15. Kami bekerja keras untuk bersiap sedia menghadapi pilihan raya negeri,” kata sumber kepada The Malaysian Insight.

Presiden PAS Abdul Hadi Awang mendedahkan peruntukan kerusi dalam kalangan parti komponen Perikatan Nasional (PN) dalam enam pilihan raya negeri itu sudah 80% selesai.

Beliau berkata pada sidang media di ibu pejabat Gerakan di Pulau Pinang yang parti anggota PN sudah membincangkan peruntukan kerusi seawal pilihan raya negara tahun lepas.

“Persediaan pilihan raya negeri dan pembahagian kerusi menjadi asas perbincangan kita pada masa itu, dan kita boleh katakan sudah 80% selesai, dan barulah kita kaji secara terperinci strategi untuk menangani pilihan raya negeri.”

Selangor, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Terengganu tidak membubarkan DUN masing-masing untuk mengadakan pilihan raya negeri serentak dengan pilihan raya umum tahun lepas.

Hanya Pahang, Perak dan Perlis yang membubarkan DUN mereka untuk mengadakan pilihan raya negeri.

Ini bermakna enam negeri mesti mengadakan pilihan raya negeri sebelum September tahun ini.

Sabah, Melaka, Johor dan Sarawak sudah mengadakan pilihan raya negeri sebelum pilihan raya umum pada 19 November 2022. – 12 Januari 2023.

WOIT

INI PEMERHATI

YANG MEMERHATI

KAH KAH KAH

JIKA NAJIB

BEBAS APA

AKAN  JADI

AMIN

PENCURI KEMBALI

BERKUASA

KHALAS

Tiada ulasan: