Isnin, 13 Februari 2023

MENGENAL AUTA KEEELING



Media putar belit isu dominasi Melayu dalam khidmat awam, kata Ramasamy

PEMIMPIN DAP P Ramasamy menuduh media memutar belit kenyataan awalnya mengenai usaha reformasi perkhidmatan awam yang menurut beliau didominasi kaum Melayu.

Tanpa menamakan mana-mana akhbar atau portal berita, Ramasay berkata putar belit tersebut seterusnya menyebabkan ia digunakan oleh ahli politik tertentu untuk mencari publisiti.

“Tulisan Facebook saya mengenai keperluan reformasi perkhidmatan awam negara diputar belit oleh penerbitan tertentu.

“Dengan itu, ia membolehkan ahli politik yang mencari publisiti murahan untuk menggunakan perkauman,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Ramasamy tampil mempertahankan kenyataan itu yang tidak diterima dengan baik dari kalangan pemimpin gabungan Pakatan Harapan (PH) sendiri dan komponen parti kerajaan.

Seorang pemimpin Amanah, Mohd Sany Hamzan menggesa Ramasamy sepatutnya dipecat daripada jawatan ketua menteri Pulau Pinang atas kenyataan yang menyusahkan PH itu.

“Ramasamy sekali lagi mencari pasal dan cuba menjadi hero kaumnya dengan publisiti murahan. Tindakan sebegini sudah tentu menyusahkan PH,” katanya.

Turut jengkel, pemimpin Pemuda Umno Hasmuni Hassan yang dilaporkan menganggap tuduhan Ramasamy mengenai monopoli kaum itu seperti menjolok sarang tebuan.

Tidak terkecuali, bekas menteri pelajaran Radzi Jidin yang menganggap kenyataan Ramasamy sebagai penghinaan kepada penjawat awam dan orang Melayu.

“Itulah suara hati DAP yang kita tahu amat alergik kepada sesuatu yang didominasi oleh orang Melayu.

“Apabila DAP menguasai kerajaan, sudah tentulah usaha untuk memecahkan dominasi ini menjadi tumpuan utama mereka,” kata pemimpin Bersatu itu yang mahu kenyataan seperti itu dibendung.

Beliau juga berkata, ramai tenaga eksekutif, pengurusan dan pakar dari pelbagai kaum diserap dalam pelbagai peringkat pentadbiran awam, termasuk dalam sektor pendidikan.

Malah pengambilan Ramasamy sebagai tenaga pengajar di Universiti Kebangsaan Malaysia menafikan dakwaannya sendiri, kata Radzi.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim bagaimanapun semalam berkata kenyataan Ramasamy bukan pendirian DAP dan juga tidak mempengaruhi keputusan kerajaan.

“Tapi kita jangan melarang orang bercakap, memberi pandangan. Boleh (beri pandangan) tapi ia tidak mempengaruhi keputusan DAP dan tidak mempengaruhi keputusan kerajaan.”

Pandangan Ramasamy mengenai dominasi kaum turut disangkal kesatuan kakitangan awam yang menegaskan pengambilan tenaga dalam perkhidmatan itu dibuat berdasarkan merit dan kelayakan.

Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyebut tiada sebarang kuota ditetapkan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) bagi pengambilan itu.

Presidennya Adnan Mat dilaporkan berkata, SPA tidak pernah menetapkan pengambilan mengikut kaum agama, kaum, etnik atau negeri tertentu.

“Sebaliknya, kebanyakan yang menyertai perkhidmatan awam adalah bergantung kepada kehendak, minat dan kecenderungan individu berkenaan sendiri,” kata beliau dalam kenyataannya.

Ramasamy dalam kenyataan pada Jumaat menggesa Anwar melaksana reformasi dasar yang menyebabkan orang Melayu menguasai perkhidmatan awam.

Dalam mukadimah kenyataan itu, beliau mentakrifkan bahawa anggota perkhidmatan awam terlalu ramai dan hanya terdiri dari kaum Melayu.

Beliau mendakwa dasar itu dilaksana sewaktu pentadbiran Dr Mahathir Mohamad yang menurut beliau bagi mengukuhkan “hegemoni orang Melayu”. – 12 Februari, 2023.
 

WOIT

INI CONTOH

TERBAIK

AUTA KEELING

KHALAS

DATUK NENEK

MOYANG KITA

MENGUMPUL

PENGALAMAN

AMIN

DARI PENGALAMAN

TIMBUL KONSEP

AUTA KEELING

AMIN

YANG KITA BACA

INI ADALAH CONTOH

TERBAIK

AUTA KEELING

AMIN

AUTA KEELING

BUKAN HINA

ORANG INDIA

TAPI TELAH

JADI KONSEP

YANG BOLEH 

DIGUNA PAKAI

UNTUK ANWAR

UNTUK HADI

UNTUK RAFIZI

UNTUK KIT SIANG

UNTUK NURUL

UNTUL MADEEY 

JIKA MEREKA 

BUAT AUTA

AMIN

AUTA KEELING

BUKAN MONOPOLI

ORANG INDIA

KHALAS

3 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Kalau nak carik puki jgn carik yg bekas Pak Arab ..kalau nak beli tanah kebun jgn beli Tanah Cina ..kalau nak beli basikal 2nd. hand jgn beli basikal Keling.. kahkahkah..

Tanpa Nama berkata...

Sami ini bagi bola tanggung kepada pembangkang, semua taji kiri kanan, lagi senang hasut orang Melayu, Sami ini buat kacau kerajaan perpaduan sekarang, orang macam ini senang saja, pecat lucut tamatkan segala jawatan, kah kah padan muka, jangan nak layan, Sami ini pun bukan popular di Pulau Pinang pun, nasib baik saja, selamat kan negara lagi penting dari selamatkan Sami ini kah kah kah, sokong pecat tapi biar adil, jangan macam dapat kacang bagi penonton bola, senang kunyah senang tembak kaki sendiri, kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Orang politik tak guna otak sangat, orang politik kena pandai bicara kena pandai cakap, kalau tak pandai tak layak, jangan kacau jangan rosak yang ada, baik cantas awal buang dah lama, ambil yang baharu lagi elok, kah kah kah, anak beranak Karpal Singh, anak beranak Lim Kit Siang semua jauhkan dari Pulau Pinang, mengacau macam politik anak beranak sahaja kah kah kah