Sabtu, 1 April 2023

ILMU PERLU KEBEBASAN


Bebaskan universiti, benarkan lebih banyak dialog, kata ahli akademik

UNIVERSITI harus menerima lebih banyak dialog akademik dan membenarkan ia berlangsung di kampusnya, kata ahli akademik.

Maklum balas daripada cendekiawan tempatan itu dibuat selepas pembatalan sesi dialog Muda mengenai kebajikan pelatih di kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam semalam.

Mereka memberitahu The Malaysian Insight bahawa kejadian seperti itu tidak sepatutnya berlaku sejak awal, sambil menambah bahawa pentadbir universiti sepatutnya bertindak lebih matang.

UiTM telah membatalkan sesi dialog Muda mengenai eksploitasi tidak bergaji dan kurang bergaji terhadap pelatih yang dijadualkan diadakan di kampus Shah Alam pada Khamis.

Sesi interaktif bertajuk “Intern Bukan Buruh Percuma “, anjuran badan gabungan Muda, Mahasiswa Demokratik, telah dibatalkan oleh pihak kampus atas alasan menjaga keharmonian kampus dan juga untuk memberi tumpuan kepada program kerohanian di bulan Ramadan.

Dalam kenyataan itu, UiTM memaklumkan pelajarnya bebas menyertai sebarang kempen atau aktiviti berkaitan politik di dalam atau di luar kampus asalkan mendapat kelulusan universiti.

“Justeru, pelajar hanya dibenarkan menyertai ceramah di mana-mana sahaja dalam kampus yang telah diluluskan oleh universiti.

“Pihak universiti bertanggungjawab menjaga reputasi institusi dan memastikan aktiviti yang diadakan selari dengan nilai dan budaya universiti,” kata bahagian hal ehwal pelajar universiti itu menerusi Twitter semalam.

Prof Dr Azmi Hassan dari Felo Kanan Akademi Penyelidikan Strategik Nusantara berkata walaupun universiti mempunyai autonomi sendiri, perdebatan atau wacana intelektual tidak seharusnya dihalang.

Mengulas tindakan UiTM, Azmi berkata pihak universiti sepatutnya mencari jalan penyelesaian daripada menutup acara itu.

“Jika mereka (UiTM) merasakan ahli panel tidak seimbang, mereka harus memanggil penganjur dan mencari penyelesaian. Mereka tidak sepatutnya membatalkan acara tersebut. Wacana intelektual tidak boleh dibatalkan.

“Ya, mereka mempunyai autonomi sendiri dan biasanya kebenaran diperlukan tetapi tidak ada justifikasi untuk membatalkannya pada saat-saat akhir,” tambahnya.

Menjawab pembatalan itu, Presiden Muda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata kejadian itu bertentangan dengan semangat konsep Malaysia Madani kerajaan.

Ahli Parlimen Muar itu mendakwa tindakan itu adalah cubaan menyekat programnya yang menggesa Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (Auku) dimansuhkan.

Syed Saddiq berkata beliau bersetuju untuk mengadakan sesi interaktif “aman” di UiTM Shah Alam selepas solat tarawih petang ini. Tetapi pada petang Selasa, beliau dimaklumkan oleh timbalan naib canselor kampus bahawa ia dibatalkan untuk “mengekalkan keharmonian dalam kampus”.

Presiden Muda berkata beliau pelik kerana dibenarkan menyampaikan ucapan di universiti ketika berada dalam parti pembangkang, tetapi tidak sekarang apabila beliau menjadi sebahagian daripada kerajaan. – 1 April, 2023.

ILMU

PENGETAHUAN

TIDAK KEMBANG

TANPA 

KEBEBASAN

AMIN

KEBEBASAN

KAWIN ILMU

 LAHIRKAN 

KEBENARAN

AMIN

ILMU MATI PUCUK

JIKA TIDAK DIHUJAH

DILAWAN DIBAHAS

AMIN

ILMU BUKAN

MENGHAFAL 

AMIN

ILMU ADALAH

KEUPAYAAN 

MENGGUNA AKAL

DAN PIKIRAN

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: