Khamis, 25 Mei 2023

AL-FATIHAH TINA TURNER


Tina Turner: legendary rock’n’roll singer dies aged 83


Tina Turner, bintang rock'n'roll perintis yang menjadi raksasa pop pada 1980-an, telah meninggal dunia pada usia 83 tahun selepas sakit lama.

Dia telah mengalami masalah kesihatan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, disahkan menghidap kanser usus pada 2016 dan menjalani pemindahan buah pinggang pada 2017.

Turner mengesahkan dan menguatkan kepentingan formatif wanita kulit hitam dalam rock'n'roll, mentakrifkan era muzik itu sehingga ke tahap yang Mick Jagger mengakui mengambil inspirasi daripada persembahan langsung yang bertenaga dan bertenaga untuk persona pentasnya.

Selepas dua dekad bekerja dengan suaminya yang kesat, Ike Turner, dia menyerlah sendirian dan - selepas beberapa permulaan yang salah - menjadi salah satu ikon pop yang menentukan pada tahun 1980-an dengan album Private Dancer. Kehidupannya dikisahkan dalam tiga memoir, biopik, muzik kotak juke, dan pada tahun 2021, filem dokumentari yang terkenal, Tina.

Dalam satu kenyataan pada malam Rabu, publisitinya Bernard Doherty berkata: "Tina Turner, 'Queen of Rock'n Roll' telah meninggal dunia dengan aman hari ini pada usia 83 tahun selepas sakit lama di rumahnya di Kusnacht dekat Zurich, Switzerland. Dengan dia, dunia kehilangan legenda muzik dan teladan.”


AL-FATIHAH

DALAM INGATAN

1939- 2023

AMIN

Tiada ulasan: