Jumaat, 26 Mei 2023

MENYERANG PELANGI


Serbuan Swatch: Kumpulan Islam, penganalisis beri pandangan berbeza

KUMPULAN Islam dan penganalisis politik berbeza pendapat berhubung rampasan jam tangan Swatch “Pride Collection”, yang dikaitkan dengan gerakan lesbian, gay dan transgender biseksual (LGBT).

Walaupun ada yang bersetuju bahawa Putrajaya mungkin melihat pilihan raya negeri yang akan datang dengan bersungguh-sungguh dalam isu yang dianggap tidak Islamik untuk memenangi sokongan orang Melayu, sementara yang lain berkata lebih banyak perlu dilakukan untuk mencegah “dosa yang lebih besar”.

Malah seorang pemimpin kumpulan berkenaan berkata serbuan di kedai Swatch mesti disusuli dengan larangan ke atas konsert kumpulan rock British Coldplay di Kuala Lumpur akhir tahun ini.

Pengerusi Ummah Ismail Mina Ahmad memuji serbuan itu tetapi mempersoalkan mengapa Perdana Menteri Anwar Ibrahim perlu mengalu-alukan Coldplay di akaun Twitter peribadinya berikutan pengumuman konsert kumpulan itu pada November.

Beliau berkata jika Kementerian Dalam Negeri boleh merampas jam tangan Swatch, ia boleh melakukan perkara yang sama dengan membatalkan permit konsert itu.

“Menyerbu kedai dan merampas jam tangan adalah bagus tetapi apa yang lebih bahaya ialah acara (konsert). Ia adalah ibu kepada kejahatan.

“Bagaimana Anwar boleh mengalu-alukan kumpulan yang jelas menyokong LGBT tetapi tiada tindakan diambil. Bagi saya, (larangan) konsert  itu jauh lebih penting.

“Adalah bagus kerajaan melakukan sesuatu tentang jam tangan tetapi mereka juga perlu mencegah dosa yang lebih besar,” kata Ismail.

Bagi ahli akademik Dr Ahmad El-Muhammady, langkah Putrajaya boleh menjadi reaksi kepada suara dan kebimbangan akar umbi terhadap isu LGBT yang nampaknya mendominasi perbincangan umum.

Penolong profesor di Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (ISTAC-IIUM) bagaimanapun menambah bahawa serbuan itu bukanlah sesuatu yang baharu dan merupakan kesinambungan daripada pendirian atau dasar kerajaan terdahulu.

“Sebahagian besar masyarakat agak serius terhadap isu berkaitan LGBT. Jadi, saya rasa kerajaan bertindak balas terhadap sentimen itu.

“Tindakan itu juga merupakan satu tindakan penegasan bahawa kerajaan serius dalam menangani isu LGBT dan komited untuk melindungi nilai arus perdana daripada ‘unsur asing’, yang tidak sesuai dengan budaya dan nilai tempatan.

“Dan yang paling penting, ini bukan perkara baharu, ia adalah kesinambungan daripada pendirian atau dasar kerajaan sebelum ini,” katanya.

Anak sarjana Islam terkemuka, Allahyarham Dr El-Muhammady, berpendapat Swatch jenama antarabangsa yang tidak mempunyai sensitiviti tempatan.

“Nampaknya percubaan Swatch untuk menjual jam tangan di Malaysia mencerminkan kekurangan pemahaman mereka tentang sensitiviti tempatan. Langkah ini mungkin menjejaskan reputasi syarikat di mata pengguna.

“Terdapat berjuta-juta pengguna Swatch yang mungkin tidak berkongsi semangat mereka untuk mempromosikan elemen LGBT pada jam tangan,” katanya.

Langkah politik

Sementara itu penganalisis politik James Chin berkata serbuan itu sememangnya cubaan untuk meningkatkan imej kerajaan.

Beliau bagaimanapun tidak percaya tindakan sedemikian akan mempengaruhi pengundi pada pilihan raya negeri akan datang.

Beliau berkata serbuan itu juga mempunyai kesan tersendiri terhadap kerajaan Anwar kerana berita mengenai kejadian itu telah dilaporkan secara meluas.

“Jika ia jenama tempatan, ia mudah tetapi menyerang jenama antarabangsa akan memberikan imej negatif kepada Malaysia. Serbuan telah dilaporkan secara meluas.

“Saya tidak pasti sama ada ini akan meningkatkan imej parti pemerintah kerana Perikatan Nasional pun berkata ini hanyalah pertunjukan semata-mata. Isu yang lebih besar ialah isu Allah.

“Namun apa yang jelas Pakatan Harapan dan Barisan Nasional sedang berusaha untuk memperbaiki imej mereka kerana jika dilihat di Kelantan, Kedah Terengganu, corak pengundian di sana menunjukkan sokongan yang amat menggalakkan kepada PN. Anwar cuba menunjukkan dia sama Islam dengan PN.

“Ironinya ialah tiada siapa yang tahu Swatch menjual jam tangan LGBT dan tidak ramai rakyat Malaysia tahu tentang pride month. Anda beri mereka publisiti percuma (dengan serbuan) dan saya percaya komuniti LGBT di sini gembira,” katanya. – 26 Mei, 2023.

PENG ANAL NI

CUNT PIUS

AMIN

MAI SINI

NAK ROYAK

AMIN

ANWAR DIBUKTIKAN

BERSALAH MELIWAT

SAIFUL BUKHARI

AMIN

ANWAR DIPENJARA

KEMUDIAN DIAMPUN

AMIN

PARTI POLITIK

NGO & INDIVIDU

SERANG LGBT

SERANG PELANGI

SERANG SWATCH

  HAKIKATNYA NAK

 SERANG ANWAR

AMIN

KDN  MASUK

NAK TUNJUK

KERAJAAN PMX

BUKAN PRO LGBT

AMIN

COLDPLAY DISAMBUT

ANWAR KERANA

NAK TUNJUK COOL

WALHAL DIA

MAT LEBAI  ALMARI 

KAH KAH KAH

AMIN

KHALAS

2 ulasan:

Haa, Miim berkata...

haramkan pelangi
yang Asli
dari masuk
Bumi kita..

Tanpa Nama berkata...

Waah ini pencerahan u nailed it tt