Isnin, 11 September 2023

CARA TALIBAN BAWA KALAH


Kerjasama Pakatan-BN diuji lagi pada PRK Pelangai, kata pemerhati

KEMENANGAN Pakatan Harapan (PH)-Barisan Nasional (BN) di Simpang Jeram dan Pulai pada Sabtu akan menjadi pemangkin kepada kerjasama yang lebih erat untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Pelangai kelak, kata pemerhati.

Bercakap kepada The Malaysian Insight, mereka berpendapat kerjasama tersebut akan menjadi lebih serius di Pahang walaupun ketika di Johor, strategi kempen kedua-dua pakatan itu berbeza.

Kata mereka, kemenangan itu menunjukkan dengan kedua-dua pakatan itu mengetepikan perbezaan dan bekerjasama, ia akan membuahkan hasil yang lebih baik.

Namun, adakah ia akan berulang lagi pada PRK di Pahang yang merupakan kubu kuat Umno?


Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisomuddin Bakar berkata strategi kempen PH dan BN itu berjaya dan ia mungkin diteruskan di Pelangai.

Jelasnya, BN boleh memenangi Pelangai jika berjaya meyakinkan penyokongnya termasuk PH untuk mengundi calon Umno.

“Ketika kempen di Johor, PH dan BN kempen berasingan, mereka meyakinkan penyokong secara berasingan untuk mengundi calon dan strategi itu berkesan.

“Pelangai kubu kuat BN jadi mungkin belum masa lagi untuk PH-BN mergerak bersama di negeri itu. Atau mungkin strategi sama digunakan di Pahang.

“PH boleh dapatkan segmen mereka undi untuk BN dan BN tidak boleh biarkan sebarang peralihan undi daripada Umno kepada PN,” katanya.

PN dikatakan gagal di Johor semalam kerana gabungan itu tidak mendapat sokongan orang Melayu yang mencukupi.

Pengarah Program Merdeka Center Ibrahim Suffian berkata terdapat penolakan ketara daripada pengundi bukan Melayu terhadap gabungan pembangkang itu.

Ibrahim yang juga pengasas bersama Merdeka Center itu berkata terdapat petunjuk jelas penyokong Umno menyokong kerajaan perpaduan dan mengundi calon Amanah yang mewakili PH.

Sebaliknya, Dr Mazlan Ali berkata semangat Umno tinggi berikutan pembebasan Zahid daripada kes mahkamah yang akhirnya menggerakkan ahli parti itu untuk mengundi PH.

Beliau berkata kemenangan di Johor akan diterjemahkan kepada kerjasama yang lebih serius antara PH dan BN di Pelangai.

“Kerusi DUN Pelangai di bawah Bentong dan kita tahu Bentong adalah kerusi Cina. Kerjasama akan lebih serius di Pahang.

“Kita lihat PH-BN sebenarnya boleh bekerja sebagai satu pasukan dan mereka berjaya meningkatkan undi walaupun peratusan keluar mengundi rendah.

Dalam pada itu, Prof Dr Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya senada dengan Mazlan.

Katanya, kerjasama di Johor diterima ramai terutama penyokong PH dan BN perlu meyakinkan ahli mereka tentang kerjasama dengan PH itu.

“Kerjasama akan diteruskan tetapi mereka tidak boleh ambil mudah di Pelangai, mereka perlu bekerja keras dan tidak boleh mengambil mudah.

“PN sudah tentu akan bertanding untuk menang selepas tewas di dua kerusi di Johor,” katanya. – 11 September, 2023.




TALIBAN AKAN

KALAH KALAU

TERUS DENGAN

CARA TALIBAN

KHALAS

Tiada ulasan: