Selasa, 30 Januari 2024

MALAPETAKA IKLIM





Empangan Air Itam susut 33.7 peratus, pembenihan awam sedang diusahakan


GEORGETOWN: Kapasiti efektif Empangan Air Itam di sini, terus mengalami penyusutan membimbangkan dengan bacaan sehingga jam 2 petang ini merekodkan takungan pada kadar 33.7 peratus.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP), Ir K Pathmanathan, mengesahkan kapasiti empangan itu melampaui Tahap Amaran Dua sejak semalam, dengan pihaknya sudah mengusulkan permohonan untuk dilakukan pembenihan awan.

"Kita sudah mengadakan perbincangan bersama pihak Bahagian Kawal Selia Air (BKSA) Pulau Pinang untuk tindakan lanjut.

"Cadangan-cadangan lain akan dimuktamadkan selepas kerja 'shutdown' (di Sungai Perai) selesai sepenuhnya," katanya ringkas ketika dihubungi BH.

Sebagai rekod, tahap waspada pertama pada kadar 50 peratus, diikuti tahap kedua 40 peratus manakala tahap ketiga pada paras 30 peratus dan ke bawah.

PBAPP ketika ini sedang memberi tumpuan kepada kerja fizikal pengalihan saluran paip di Sungai Perai, dekat sini yang dijadual bermula 11.30 malam ini yang dijangka selesai jam 2 petang esok.

Empangan Air Itam merekodkan kapasiti efektif 83 peratus pada 1 Disember lalu, namun insiden paip pecah di Sungai Perai bulan lalu menyebabkan penggunaannya ditingkatkan bagi menampung kegunaan penduduk terjejas menyebabkan paras air menyusut kepada 66.7 peratus setakat 5 Januari lalu

Sebelum ini, Ketua Menteri, Chow Kon Yeow dilaporkan berkata, rekod pengeluaran air terawat dari Loji Rawatan Air (LRA) Air Itam yang digunakan ketika krisis itu berlaku adalah sebanyak 40 juta liter sehari (JLH) berbanding 22JLH pada hari biasa.

Penyusutan itu turut didorong cuaca kering ketika ini dengan taburan hujan di kawasan berkenaan rendah dan empangan berkenaan membekalkan air kepada kira-kira 170,000 penduduk antaranya meliputi kawasan Air Itam, Paya Terubong dan Jalan Masjid Negeri di bahagian pulau.




INI WATAK

MALAPETAKA IKLIM

AMIN

KELANTAN JOHOR

PAHANG GANU

ADA BANJIR

AMIN

BUKIT CAMARON

HUJAN LEBAT

TANAH RUNTUH

AMIN

PULAU PINANG

KEMARAU

KKALAS

Tiada ulasan: