Selasa, 9 Julai 2024

SUNGAI BAKAP - RAFIZI DI SUNAK KAN



Kurang kesepaduan dalam kempen di Sg Bakap, kata pemimpin PKR

PEMIMPIN PKR mengakui kempen perpaduan nasional Pakatan Harapan (PH) - Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil DUN Sungai Bakap kurang kesepaduan.

Ini adalah faktor penyumbang kepada kekalahan kerajaan perpaduan di tangan Perikatan Nasional (PN) walaupun hakikatnya calon perpaduan Dr Joohari Ariffin mempunyai kelayakan yang lebih baik daripada PN Abidin Ismail.

Abidin menang dengan peningkatan majoriti tiga kali ganda sebanyak 4,267 undi berbanding keputusan tahun lepas sebanyak 1,563 dengan penurunan ketara pengundi Cina dan India.

Timbalan Pengerusi PKR Pulau Pinang Muhammed Bakhtiar Wan Chik mengakui kekurangan kesepaduan tidak boleh dilihat sebagai punca utama kekalahan itu.

Beliau berkata bahawa terdapat ruang untuk penambahbaikan dalam jenteranya tetapi berkata media sosial telah mengubah permainan kempen.

“Kami diberitahu bahawa ada pihak menghantar mesej kepada ramai pengundi Cina melalui nombor WhatsApp peribadi mereka di Sungai Bakap untuk memboikot pilihan raya bagi menandakan bantahan terhadap pemansuhan diesel dan surcaj air yang dikenakan Pulau Pinang.”

Kempen dalam bahasa Mandarin dilakukan secara berhati-hati - kempen yang diperibadikan tetapi tidak berasas, yang didorong oleh fitnah dan kebencian, kata Bakhtiar.

“Kami telah melalui pasang surut - yang paling teruk ialah pada pilihan raya 2004 (umum) di mana kami keluar dengan hanya satu kerusi tetapi menjelang 2008, kami kembali.”

Dalam pilihan raya, sentiasa ada faktor menang dan kalah; sebagai penggubal undang-undang yang serius, ada keperluan untuk belajar daripada salah satu daripada satu, kata Bakhtiar yang juga Ahli Parlimen Balik Pulau.

Pilihan raya kecil itu tidak menyebabkan pertukaran kepimpinan di peringkat negeri atau persekutuan.

Jadi, kemungkinan pengundi Cina tertentu ingin menyampaikan rasa tidak puas hati mereka dengan pengumuman baru-baru ini, seperti kenaikan harga diesel dan tarif air.

Bekas timbalan setiausaha agung PKR S. Raveentharan berkata konsep perpaduan itu baru, jadi “luka lama” tidak sembuh dengan baik.

Ini menyebabkan kurangnya sinergi di peringkat akar umbi, mengakibatkan kempen hambar.

Beliau berkata terdapat kekurangan kehadiran pemimpin PH negeri, termasuk dari DAP dan PKR sehingga para pengundi tertanya-tanya jika memang ada pilihan raya di bandar.

“Apa yang ketara ialah ketiadaan sepanduk dan bendera parti di sekitar bandar Sungai Bakap. Bahan parti sebegitu tidak kelihatan di beberapa kawasan.”

Oleh itu, terdapat laporan bahawa warga emas Cina tidak tahu ada pilihan raya kecil di kampung halamannya di Sungai Bakap, kata Raveentharan.

“Semasa PKR bermula, orang ramai akan datang dan meminta untuk memasang sepanduk dan bendera kami. Anda boleh lihat bagaimana sokongan telah terhakis sekarang. Kami perlu mendapatkan semula momentum.”

Terdapat kadar kempen yang tidak sekata, kata Raveentharan.

Beliau berkata, lebih banyak bengkel dan latihan pembinaan pasukan perlu dilakukan oleh PH dan BN jika mereka mahu bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya akan datang, bermula dengan kerusi DUN Nenggiri di Kelantan bulan depan. – 9 Julai, 2024.

BERSEPADU

ATAU PADU

ATAU BUDI

KAH KAH KAH

INI PROJEK KASI

SUNAK SAMA

RAFIZI

KAH KAH KAH

RAFIZI DILIHAT

TAK ADA KUALITI

UNTUK GANTI 

ANWAR

KAH KAH KAH

DIRANCANG DARI

AWAL LAGI

SEBAB ITU

ANWAR TAK

TURUN 

BERKEMPEN

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: