Khamis, 22 Ogos 2024

CACAR BEROK SAMPAI KE SIAM


Thailand lapor kes pertama disyaki strain baharu mpox

BANGKOK: Thailand hari ini melaporkan kes pertama disyaki jenis baharu mpox lebih berbahaya, yang diisytiharkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai kecemasan kesihatan awam global.

Ia membabitkan warga Eropah yang mengunjungi Thailand dari negara Afrika, menurut Ketua Jabatan Kawalan Penyakit, Thongchai Keeratihattayakorn kepada AFP.

Ujian makmal sedang dijalankan untuk mengesahkan kes berkenaan tetapi pegawai percaya ia varian Clade 1. Pesakit kini dikuarantin di hospital.

"Kami telah melakukan ujian dan mereka pasti mpox dan ia pastinya bukan Clade 2," kata Thongchai kepada AFP.

"Kami yakin orang itu mempunyai varian Clade 1, tetapi kami perlu menunggu untuk melihat keputusan akhir di makmal selama dua hari lagi."

Kes dan kematian mpox semakin meningkat di Afrika, di mana wabak dilaporkan di Republik Demokratik Congo, Burundi, Kenya, Rwanda dan Uganda sejak Julai.

Penyakit ini, disebabkan oleh virus yang disebarkan oleh haiwan yang dijangkiti tetapi disebarkan dari manusia ke manusia melalui sentuhan fizikal yang rapat, menyebabkan demam, sakit otot dan lesi kulit yang besar seperti bisul.

Walaupun mpox dikenali selama beberapa dekad, strain baharu yang lebih maut dan lebih mudah ditularkan, dikenali sebagai Clade 1b, sekali gus mendorong lonjakan kes baru-baru ini.

Clade 1b menyebabkan kematian dalam kira-kira 3.6 peratus kes, dengan kanak-kanak lebih berisiko, menurut WHO.

Dahulunya dipanggil cacar monyet, virus itu ditemui pada 1958 di Denmark, pada monyet yang disimpan untuk penyelidikan.

DR Congo melaporkan lebih 16,000 kes dan 500 kematian tahun ini.

Pada 15 Ogos Sweden melaporkan kes Clade 1 pertama yang disahkan di luar Afrika.

AWAS !!!

BERJAGA JAGA

PASTI AKAN

SAMPAI

AMIN

JAGA JAGA

AYAM SIAM

AMIN

JAGA JAGA

AYAM ITAM

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: