Selasa, 13 Ogos 2024

REVOLUSI GERAKAN PELAJAR


India sekat warga Bangladesh melarikan diri dari huru-hara akibat perubahan rejim

KOLKATA: India menahan hampir sedozen warga Bangladesh yang cuba menyeberangi sempadan untuk melarikan diri dari keganasan dan kekecohan politik berikutan protes maut yang membawa kepada penyingkiran Perdana Menteri, Sheikh Hasina, kata pegawai sempadan semalam.

Beratus-ratus lagi menunggu di sepanjang sempadan memohon kebenaran untuk menyeberang, kata Pasukan Keselamatan Sempadan (BSF) India.

Hindu ialah kepercayaan minoriti terbesar di Bangladesh yang kebanyakannya beragama Islam, dan dianggap sebagai pangkalan sokongan yang teguh untuk parti Hasina, Liga Awami.

Selepas peletakan jawatan Hasina secara tiba-tiba dan melarikan diri ke India menamatkan 15 tahun pemerintahan autokratiknya pada 5 Ogos, terdapat banyak laporan mengenai serangan terhadap rumah tangga, kuil dan perniagaan Hindu.

BSF India berkata, 11 warga Bangladesh telah ditangkap sejak Ahad kerana cuba "menyelinap" melintasi sempadan ke negeri Benggala Barat.

"Beberapa ratus warga Bangladesh masih menunggu di tanah tanpa sesiapa untuk menyeberangi sempadan," kata timbalan inspektor jeneral BSF, Amit Kumar Tyagi kepada AFP.

Bangladesh hampir keseluruhannya dikelilingi oleh India, dengan sempadan membentang lebih 4,000 kilometer (km), sebahagian besar daripadanya tidak berpagar.

Empat warga Bangladesh juga "diusir" dari negeri Assam di India, kata Ketua Menteri, Himanta Biswa Sarma di platform media sosial X.

New Delhi telah mengawasi kejatuhan Hasina, yang dalam pemerintahannya menikmati sokongan daripada India sambil mengekalkan hubungan yang kukuh dengan China.

Penganut Hindu menyumbang kira-kira 8 peratus daripada 170 juta penduduk Bangladesh.

Sepanjang minggu lalu, kumpulan hak agama berkata, mereka merekodkan lebih 200 insiden serangan ke atas komuniti minoriti di Bangladesh, angka yang turut merangkumi penganut Kristian dan Buddha.

Keadaan keselamatan sejak itu telah bertambah baik secara mendadak, dan hari ini polis Bangladesh menyambung semula rondaan di ibu kota Dhaka, menamatkan mogok yang menyebabkan kekosongan undang-undang dan ketenteraman.

Menteri Dalam Negeri India, Amit Shah pada Jumaat berkata, satu jawatankuasa telah diwujudkan untuk memantau keadaan "untuk memastikan keselamatan dan keselamatan warga India, Hindu, dan komuniti minoriti lain yang tinggal di sana".

Pemimpin sementara kerajaan, Muhammad Yunus "majlis penasihat", kabinet de facto yang kini mentadbir negara, berkata "sangat bimbang" dengan beberapa serangan terhadap penganut Hindu dan minoriti lain.

Dalam kenyataan rasmi pertamanya pada malam Ahad, Kabinet berkata ia akan berusaha untuk "mencari jalan untuk menyelesaikan serangan keji itu". - AFP

REVOLUSI

GERAKAN PELAJAR

BERJAYA JATUHKAN

KERAJAAN ZALIM

AMIN

SEKARANG WAJIB

BANGUN

MEMBINA NEGARA

AMIN

YANG LARI

BIARKAN LARI

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: