Rabu, 23 Oktober 2013

ALLAH BERMAKNA SEMUA JENIS TUHAN




“Allah bermaksud tuhan, semua jenis tuhan,” kata sarjana agama

"Allah daripada perkataan Al-Ilah. Itulah asal perkataannya. Al-Ilah bermaksud Tuhan. Allah bukan nama Tuhan. Sesiapa yang fikir Allah adalah nama Tuhan bukan sahaja silap tetapi bertentangan dengan Al-Quran itu sendiri.
"Ini bukan satu interpretasi. Ia fakta sejarah," katanya.
Sarjana agama terkemuka dari Amerika Syarikat Reza Aslan turut sepakat dalam kritikan terhadap larangan penggunaan kalimah Allah di Malaysia dan mengatakan keputusan Mahkamah Rayuan minggu lalu merupakan satu keputusan politik.
KAH KAH KAH

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit...BANI KETUANAN MELAYU DI HINA... kah kah kah...

kah kah kah.,..TANGKAP REZA ASLAN... kah kah kah..

kah kah kah...INI SAHEH  AJEN AMERIKA.... kah kah kah

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit..PADAN MUKA... kah kah kah..

kah kah kah...ZAMAN IT INI JANGAN CUBA MENIPU.... kah kah kah..

kah kah kah... SEMUA MAKLUMAT BOLEH DI CARI... kah kah kah



---------

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalu Tuhan milik mana-mana agama pun ada nama seperti Allah, Al-Rahman dan saya kurang arif dengan nama-nama Tuhan yang dimiliki agama seperti Hindu atau Budha nama-nama yang 'dipatent' itu telah didaftarke (register)dengan Jabatan Pendaftaran Ketuhanan yang berpejabat dalam imaginasi manusia. Mahkamah duniawi boleh buktikan wujudnya pejabat pendaftaran itu? Jadi semua gaduh dengan satu perkara yang tidak wujud kerana minda dah diracuni dengan doktrin dan agama yang sempit dan tidak berasas tapi adakala memjuangakan sesuatu yang luhur. Yang aden diajar semasa kecil dulu Tuhan tu taka ada mata, telinga, tangan, buntut .....dan macam-macam lagi, tapai ado nama, kah.kah.kahkah....

Tanpa Nama berkata...

jadi ape masalah kristian nak guna kalimah Allah pulak? sini bukan negara arab. babile bukan berasal dari bahasa arab. sini alam melayu. jadi guna la perkataan tuhan. orang melayu guna kalimah Allah sebab agama ini datang dari arab & guna bahasa arab. cakap je la kristian saja nak pancing orang mengaku islam yang bodoh masuk kristian kan? macam orang kristian di indonesia pancing orang islam di sana.

iyea ke? berkata...

Dalam bible bahasa melayu dia tulis Al-Ilah ke ALLAH? Kalau tuhan tulis je la Al-Ilah. Boleh argue dalam mahkamah bukan ALLAH. :)

ALLAH tu memang la tuhan, yang bermaksud tuhan yang satu yang berkuasa. Tuhan semua. Ianya juga nama khas, kalau tak percaya cuba mengucap tanpa nama allah bubuh la nama tuhan lain. (kan ada 99 nama lagi) Amacam? agak2 lepas tak boleh ke idak..:)

Solat tanpa nama Allah macamana? diterima tak?

belajar la akidah belek kitab-kitab ulama dah jelaskan. bukan kamus dewan.

I rest my case..

Tanpa Nama berkata...

Yaa Rabb, jauhilah aku drp golongan 98.7% (72/73) umat Islam yg sesat, seperti pesanan Rasullullah s.a.w.

Sesuatu yg diberi nama akan 'tertakluk' dan 'terhad' kepada nama atau apa2 yg di'sekutu'kan dgn "nama" itu.

Jika Allah di'sekutu'kan dgn ugama maka sekiranya semua penganut ugama itu murtad (atau musnah oleh bencana bumi) maka hilanglah ugama itu dgn tuhannya sekali.

Allah adalah "Rabbil Alamin" iaitu Raja sekalian alam. Dia adalah "Wajibul Wujud". Walaupun tiada 'penganut' dan/atau 'ugama' islam, Dia TETAP Wujud.

~ Alhamdulillah Hirabbil Alamin! Amin2 Ya Rabbil Alamin.

Tanpa Nama berkata...

Nama dia ajer nampak Islam tapi dia mungkin Yahudi ataupin Parsi kafir. Sarjana Islam tu boleh di beli oleh kapir lah.Dr MAZA pun jatuh kafir dan Muslim Polytism. Kah,kah,kah.
TT pun kafir kerana bela Kristian.
Kristian hina Allah, TT kata okay, teruskan lagi.Kah,kah,kah.
Apa daa.? Ko sudah murtad daa.!

Tanpa Nama berkata...

Setuju sangat tu.

Memang dari segi bahasa Allah bermaksud God (English) tetapi dari penggunaan istilah, Allah merujuk kepada Tuhan yang Esa manakala God pula adalah perkataan asas merujuk kepada tuhan dan boleh di Jamak apabila ditambah dengan huruf lain, cth Gods (Para Tuhan), Goddess (Tuhan Perempuan) etc..

pak yeh berkata...

PakaiAllah untok ganti Yaweh tuhan yang satu Bible Old Testament itu boleh.
Tapi kenapa nak salah terjemah "tuhan" ia itu nahu kapada "Allah" ia itu nama.???
Ada pakai otak ke.???
Semua professor linguistic kata itu salah terjemah dan perkara kufur/falsehood/dusta.

Akibatnya "tuhan Jesus" jadi "Allah Jesus". Tapi "Allah Jesus" ini dua nama yang belainan dan ia tidak bermaana "tuhan Jesus".!!!

Kenapa susah sangat nak faham Isham oi.??? Dah nyanyok ke.???

DIDI KOTA BELUD berkata...

Isham hanya nak tegur simple je.........kalau bodoh diam......tapi malayu malayu yang distampad dengan agama ni guna stamp tu sampai habis ink...itu yang tak bley tegur simple tu....maki je...itupun kalau paham....OIII....AGAMA WANG...TAK TAU SHUT THE FUCK UP.....lagi selamat agama islam.