Isnin, 23 Mac 2015

HUKUM DARI PAS





KOMENTAR
ini bukan hukum hudud
ini enakmen undang undang shariah
media melapor kelam kabut
para politikus pas
ambil peluang seolah olah
mereka suci menegakkan keadilan

masaalh yang amat besar
orang melayu malas membaca
suka mendengar
maka senang kena kelentong



Hudud PAS bukan dari Allah, boleh dikritik, kata aktivis



Hudud yang diperjuangkan kerajaan PAS Kelantan bukan wahyu dari Tuhan dan tidak sepatutnya diperlakukan sedemikian, kata aktivis Dr Ahmad Farouk Musa hari ini, ketika penyokong undang-undang jenayah Islam itu terus menggunakan faktor agama untuk mewajarkan pelaksanaannya.
Pengasas Islamic Renaissance Front (IRF) itu berkata, masalah dengan rang undang-undang hudud PAS itu ialah ia dibentangkan seolah-olah satu mandat dari Allah, menjadikannya seakan-akan imun atau kebal kepada kritikan.
"Kita berulang kali dengar pemimpin PAS berkata, kamu tidak berhak mempersoalkan hudud, ia satu set undang-undang yang ditetapkan Allah," kata ahli akademik dan pemikir Muslim progresif itu.
Beliau berkata demikian pada satu sidang meja bulat bertajuk 'Masa Depan Kebebasan Agama' diadakan di Pusat Pendidikan Universiti Nottingham di Kuala Lumpur.
"Ini menjadikan undang-undang tersebut imun kepada sebarang kritikan padahal ia semata-mata hasil tafsiran literal kumpulan ulama tertentu yang gagal melihat maqasid undang-undang tersebut, atau matlamatnya yang lebih tinggi, dalam mencapai kesempurnaan keadilan.
"Bagi saya, apa yang penting ialah memastikan wujud keadilan. Itulah idea keseluruhan undang-undang Islam. Keadilan ialah salah satu daripada rukun paling penting dalam Islam. 
"Jika anda tidak dapat berlaku adil, tidak ada gunanya dalam meletakkan label Islam kepadanya. Ia menafikan tujuan sebenarnya."
Farouk berkata, rang undang-undang hudud PAS tidak mungkin maksum kerana ia termasuk peruntukan yang masih menjadi perdebatan antara ulama, contohnya hukuman rejam sampai mati untuk penzina yang sudah berkahwin.
Katanya, hukuman itu tidak wujud di dalam Al-Quran tetapi disimpulkan dari hadith Rasul, sambil menambah yang orang ramai masih mempertikaikannya.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/hudud-pas-bukan-dari-tuhan-boleh-dikritik-kata-aktivis#sthash.6HawnAlh.dpuf

KAH KAH KAH

woit
memang bukan
hukum allah
ini undang undang 
pas kelantan 356
3 bulan penjara
5 ribu ringgit denda
6 kali rotan
mustahil allah ada sebut
5 ribu ringgit


--------------

6 ulasan:

Unknown berkata...

" KEADILAN adalah salah satu daripada rukun paling penting dalam Islam"
dalam rukun asas ahlul bait ;
1. Illahiah ( Ketuhanan )- absolute
2. Nubuwwah ( Kenabian ) - pemberi ingatan
3. Imamah - executive
4. KEADILAN - hukum-hakam (hudud PAS???)
5. Maad - reward.

# ambillah pelajaran dari saudara seagama dan saudara sesama manusia, jangan dok syok nak kapirkan orang saja.

Tanpa Nama berkata...

tuan tt,
deme dulu ada royat gila ni ada 99 jenis...maka farok dan geng deme adalah satu gila dari 99 gila...natang bewook.ke guane...
nasib baik bodoh adalah gila yang tak diwarisi......

zmy

Tanpa Nama berkata...

PAS kan bahalol

Tanpa Nama berkata...

Balas laa dgn fakta nate beruk wehh

Arie_73 berkata...

aku tngk bendera PAS sebijik mcm bendera Bangladesh..elok la tu..lps ni rakyat kelantan akan jd mcm bangladesh...apa punya BANGLA..!!!

kampong lad berkata...

pi pebetoi undeng2 keluarga islam dulu, banyak yg masih berteraboq.