Sabtu, 10 Oktober 2015

LAGI KES JUAL AGAMA









CARi MAKAN

JUAL AGAMA



Amaran tindakan kepada air jampi komersial

KUANTAN - Jabatan Kesihatan Negeri Pahang memberi amaran akan mengambil tindakan terhadap pihak yang didapati menjual produk air jampi tanpa lesen dikeluarkan Kementerian Kesihatan secara komersial di negeri ini.

Pengarahnya, Dr Zainal Ariffin Omar berkata, produk air jampi dikategorikan sebagai air minuman berbungkus yang tertakluk kepada Peraturan 360B(1A), Peraturan-Peraturan Makanan 1985. 

Menurutnya, berdasarkan peraturan itu,  semua punca air minuman berbungkus bagi tujuan perdagangan atau perniagaan termasuk air jampi perlu dilesenkan sebelum dibotolkan dan dijual.

”Ia selaras dengan persetujuan di antara Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) supaya Kementerian Kesihatan mengambil tindakan penguatkuasaan terhadap penjualan air jampi kerana ia di bawah bidang kuasa mereka,” katanya.

Beliau mengulas isu  ”Air Jampi Dijual Secara Berleluasa” yang dilaporkan akhbar Sinar Harian, 27 September lalu.


KAH KAH KAH
woit
jampi ooo jampi
semua reservoir 
ada jurutera
ada pegawai tekikal
ada pegawai kesehatan
kah kah kah
dah sampai masanya
semua kolam air
wajib ada tok bomoh
untuk jampi air
demi kesehatan orang ramai
kah kah kah
jampi pukul kolam
tak perlu sebotol sebotol
kah kah kah

SEMUA JAMPi

-----------

6 ulasan:

Awanama berkata...

Cuba jengok atas dashboard kereta.
Kalau ada patung tangan 6 - kereta keling
Kalau ada patung Budda - kereta Cina

Kereta Melayu ada Tasbih.
Kalau nak halau hantu gantung CD Quran.
Atau letak Quran kat cermin belakang rear seat - setan tentu fikir 4-5 kali kalau nak datang tumpang.

Ada tepung tawar kereta baru dengan tulisan jampi siam.
Melayu lekat poster 2xmahshahada - boleh buat duit ni kalau tambah dengan service "doa selamat dari kemalangan".

Lumayan-Lumayan

Awanama berkata...

Melayu sudah jadi Bahalol dah.....

Nanti air longksng pon di sembah....

Belajar dari BON BON lah , apa lagi

Si Candat TOLOL pon main kisah jugak tu senang orang kampong bodoh percaya !!!!

Awanama berkata...

Dicadangkan MB Azmin atau Khazanah melantik saja Harun Din jadi CEO SYABAS. InsyaAllah semua empangan di Selangor x akan kering dan ayernya akan menjadi lunak manis dek hikmat jampi tuan guru.

Hanya TT dilarang keras untuk ketawa jika ini benar2 berlaku. Boleh juga kumpul ustat2 top malaysia, jampikan air lautan Hindi agar dpt terhindar dari jerebu dimana ayer laut yg meruwap menjadi hujan, akan menyerap asap jerebu dan menghasilkan wasap yg dingin bak air telaga kausar. Haji Hadi mmg suka begini sbb sotong dan ikan akan beramai2 datang beratur demi menjadikan diri mereka sbg makanan untuk segala manusia yg ada. Lantaran itu, beliau tidak lagi perlu menyediakan resume untuk menjadi nelayan lagi.

Nak bodohkan melayu mmg mudah. Kaitkan sikik2 sesuatu apa dgn tuhan, jual sikik nama nabi, dgn sikap malas membaca yg sedia ada, apatah lagi dilarang mengkaji perkara2 ghaib yg menyebabkan mereka takut menjadi gila dan mencairkan otak, maka sel-sel otak akan terus kekal asli beku untuk dipersembahkan kpd Yg Maha Esa pd hari Mahsyar kelak.

Bila ditanya Tuhan kelak, "mengapa hangpa malas membaca dan berpikir?" Maka beramai2 melayu laksana Ahmad Maslan, Jamal Pak Tongkol dan Ali Tinju dgn ketawa hasanmaleknya boleh menjawab, kami khuatir otak kami akan terjulur2 terkeluar dari tempurung kepala kami jika kami berlebih2 berpikir Ya Tuhan.

Awanama berkata...

Ayer Bateri

Chuma orang bodoh yang akan beli ayer jampi...
Lebeh baik minum ayer bateri

Awanama berkata...

Anak Melayu kena buat kiamulai, kena sembahyang hajat, kena puasa 6, kena sembahyang duhha untuk memohon supaya dapat berkat keputusan cemerlang dalam peperiksaan.
Lagi afdal kalau dipimpin oleh Ustas.
Doa lagi afdal dalam bahasa Arab, mak-pak reti ke?
SPM dalam bahasa Arab - apa ye? Kan mak-pak dah kantoi.
Tapi tak kan air liur aje.
Mak-pak yang bodoh tak pandai doa kiamulai, tak kan senyum aje.
Tak paham-paham ke?
Sampul raya puasa dulu banyak lagi kan?
Isi aje la.
Ustas pun banyak lagi kerja lain nak buat, tapi sanggup berkorban untuk anak orang lain.
Ini pun dah bagus terima kasih ada initiatif nak organise.
Habuan dapat, surga dapat...
2 in 1.
Untungnya jadi Ustas...

Bila baca yasin, letak botol mineral banyak2.
Jangan lupa buka tudung penutup ye, nanti kurang flow fadilat yasin serap masuk dalam.
Kurang power.
Botol besar untuk mandi tolak bala dan ganguan makluk halus.
Botol besar untuk siram kubur.
Kalau mati kena telan Rimau? Kena la cari dan siramkan Rimau tu secukupnya.
Tapi kalau susah atau takut, boleh out-source pada jinkologis (konsep - macam upah haji).
Ramai juga Ustas yang kebetulan qualified bidang ini.
Extra service.
2 in 1.
Untungnya jadi Ustas...

Pelik pulak, klas-mate keling cina langsung tak ambil pot buat ini semua.
Elok aje pass exam, cemerlang pulak tu.
Macam Tuhan suka dia-orang dari kita aje?

Awanama berkata...

Dah pas degre, jadi tok ketua opis. Hari2 sain kontrek bagi kat cina. Ptui. Malas dah aku nak maki.