Jumaat, 13 Mei 2016

JEMPUT DATANG MALAM ESOK






MALAM ESOK


gwa jemput datang
semua kawan kawan
ke 52C jalan kemuja
bangsar utama
belakang stesen lrt  bangsar
depan sekolah tamil bangsar

kita baca sajak
kita nyanyi
kita sembang sembang
kita duduk sama-sama
dan tanya tanya
kita ini hendak kemana
kita ini apa 
kita ini siapa
lalu aku teringat sajak itu
datanglah malam esok
gwa akan membaca sajak ini
sekali lagi

secara jujur dan ikhlas
gwa menjemput semua
datang bertandang
bersantai dan bergumbira

jemput datang!


SURAT INI

surat ini telah lama hendak aku tulis
telah lama beligar-ligar dalam kepala
biar aku bacakan disini
agar kau boleh tidur lena malam ini
kerana isinya amat selalu kau dengar

yang aku dendangkan di sini
kau jadikan halwa telinga
kau jadikan ingatan bersama
kau jadi salam setiakawan  dari aku

biar aku katakan jujur
aku tidak ingin lagi berkesah
tentang adam dan hawa 
aku tidak mahu membuka kesah cinta
kesah duka kesah lara

sebenarnya surat aku ini 
aku tulis untuk bertanya
aku ingin bertanya kepada kau
kita ini hendak kemana?
kita ini sedang dimana?
kita ini dari mana?

seribu tahun aku berkelana
seribu tahun  mundar mandir
seribu tahun aku mencari
jawabnya belum terjumpa lagi

seribu tahun aku menangis
tujuh kampong tenggelami air
tujuh gunung runtuh terbarai
tujuh bukit menjadi lembah
jawapannya masih aku tunggu

dari sini ke sana
dari sana ke sini
dari hujung ke panggal
dari utara ke barat
aku geledah mencari jawapan

kau tahu apa yang aku tanya ini
kau tahu apa yang aku cari
kau tahu apa yang aku geledah

kau tidak akan tahu musim bunga
kalau kau tak rasai musim dingin
kau tak tahu indah mata hari
kalau kau tidak dilanda banjir
kau tak tahu erti kaseh
kalau kau tidak pernah ditinggalkan
kau tak tahu erti lambat
jika kau tak pernah menunggu
kau tidak akan tahu apa itu bebas
jika kau tidak pernah terkurung

lalu aku ingin bertanya lagi
kita ini dari mana hendak kemana?
kita ini dari apa kepada siapa?
kita ini untuk apa dan kenapa?

bila pintu besi itu ditutup
bila bilik itu dikunci
bila kau menjadi angka
aku yakin kau juga akan bertanya

bila pintu itu ditutup
bila bilik itu dikunci
kau juga akan  bertanya
ke mana pergi segala guru
ke mana perginya  para imam 
ke mana pergi segala tok penghulu
ke mana hilangnya para sasterawan
ke mana lesapnya para pemikir
kemana larinya para orang itu
dimana hilangnya ayat ayat itu

bila pintu itu dikunci
bila bilik itu ditutup
kau akan menjadi aku

kau akan sedar
yang  ditunggu bukan kunci pintu besi
yang ditunggu bukan saekor lipas kudung
yang aku tunggu ialah jawapan
kenapa kita ini macam ini
kenapa kita tidak macam itu?

Kenapa aku disni?
Kenapa tidak disitu?

 


-----------

Tiada ulasan: