Khamis, 31 Oktober 2019

KENAPA KAK BIBAH TAK KAYA KAYA






KENAPA

KAK BIBAH

TAK KAYA KAYA



LikeReply22h
Aku ni penjual sate...dah dekat 12 tahun tapi tak kaya-kaya..aku lah yg pergi pasar beli brg,aku lah yg potong ayam jadi dadu,selepas rendam dgn rempah aku lah yg jugak cucuk sate tu dan bila bukak gerai pada pukul 4.30 ptg aku lah jugak yg ambik order pelanggan dan aku jugak lah yg bakar sate tu..hermmm cerita di atas mcm ada benarnya..entahlah
LikeReply21d
d
Sekadar memberi pandangan. Maaf nak kata.


Niaga sate bukan setakat tahu buat sate paling sedap tetapi kena belajar segala macam tentang sepak terajang dunia perniagaan terutama kaedah atau strategi pemasaran yg berkaitan.

Kata orang rezki secupak tidak akan jadi segantang kalau usha yg kita jalankan bila dihitung disukat cuma bisa menghasilkan rezki yg cuma secupak dan bukan segantang.

Maksud saya apa saja yg kita ushakan perlu ada ilmu, itu yg dikatakan skill. Belajarlah lagi.
LikeReply19h

------------

3 ulasan:

Awanama berkata...

Kenapa Kak Bibah tak kaya kaya? Sebab Kak Bibah miskin?

I berkata...

Jangan pedulikan bisikan setan suruh kaya raya... Perlukah kita jadi kaya raya .... sebenarnya kebahagian itu lebih penting. Biar miskin tetapi bahagia atau pun yak kaya tetapi bahagia seperti kehidupan orang biasa. Tak perlu hidup dengan kebahagian orang kaya... Biarlah kita hidup bahagia seperti orang biasa...

Awanama berkata...

bisnes melayu boleh maju, kalau melayu jadi macam cina, tengok cina meniaga,hanya satu produk, kalau mee Kari, kalau wan tan Mee, satu saja atau dua, tapi melayu meniaga produk sama setiap tempat, nothing special, kemudian sikap melayu, hasad dengki, prasangka buruk, hati busuk, tak boleh tengok orng lain maju, terus santau bomoh saitan walau drama luar tasbih kopiah songkok, hati busuk sesama melayu Islam,cina satu hati, tarak gaduh, boleh settle runding, bagi semua hidup, kalau ada buka burger tepi jalan, sepanjang Jalan melayu buka burger sampai yang buka asal tu lingkup, pedih tapi betul, Mana ada kedai bukan melayu depan kedai melayu ? pulau pinang setiap kedai cina ada melayu meniaga sate, burger, nasi lemak nasi campur...kah kah kah sebenarnya siapa harap siapa utk untung fikir sikit ya kah kah kav