Rabu, 4 Mac 2020

IRAN DARURAT






SERAMAI 23 YB

IRAN DISAH

JANGKITAN



Iran to mobilise 300,000 soldiers and volunteers as 23 MPs infected - as it happened

Kira-kira 8% ahli Parlimen Iran telah menguji positif coronavirus, kata para pegawai, kerana negara itu mengumumkan rancangan untuk menggerakkan 300,000 tentera dan sukarelawan menentang wabak yang paling dahsyat wabak di luar China.


Sementara China, di mana virus itu berasal, menyatakan harapannya memenangi pertempuran dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengatakan ia boleh terkandung, Timbalan Speaker Iran, Abdul Reza Misri, mengesahkan pada hari Selasa bahawa 23 Ahli Parlimen telah menangkap penyakit itu.

Ayatollah Ali Khamenei, pemimpin tertinggi negara, mengarahkan pasukan bersenjata untuk membantu pegawai kesihatan dalam memerangi wabak itu. "Apa pun yang membantu kesihatan awam dan menghalang penyebaran penyakit itu baik dan apa yang membantu menyebarkannya adalah dosa," katanya.

Kerajaan mengumumkan angka kematian sebanyak 77 dan sejumlah 2,336 kes disahkan di Iran, 835 lebih daripada jumlah sebelumnya. Pakar takut nisbah kematian negara yang tinggi kepada jangkitan - kira-kira 3.3% - mungkin bermakna angka jangkitan sebenar jauh lebih tinggi.

Dua pegawai senior Iran telah meninggal dunia akibat virus itu dan beberapa lagi dijangkiti. Agensi berita separa rasmi pada hari Selasa melaporkan bahawa ketua perkhidmatan perubatan kecemasan negara, Pirhossein Kolivand, kini juga sakit. Bercakap di Geneva, ketua WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus, berkata kira-kira 3.4% daripada kes pengesahan coronavirus, yang juga dikenali sebagai Covid-19, telah meninggal dunia, jauh melebihi kadar kematian selesema bermusim di bawah 1%. Tetapi dia berkata virus itu boleh terkandung. "Untuk merumuskan, Covid-19 menyebar kurang berkesan daripada selesema, penghantaran tidak kelihatan didorong oleh orang-orang yang tidak sakit, ia menyebabkan penyakit yang lebih teruk daripada selesema, belum ada vaksin atau terapeutik, dan dapat terkandung, "Kata Ghebreyesus. Wabak cepat di Timur Tengah, Eropah dan Korea Selatan - di mana pihak berkuasa mengisytiharkan "perang" terhadap virus itu selepas 582 kes baru mengambil jumlahnya lebih daripada 5,000, dengan 34 kematian - berbeza dengan keyakinan yang jelas di Beijing. Pegawai Cina berkata pada hari Selasa kiraan kes virus baru jatuh lagi kepada hanya 125, selepas enam minggu rendah pada 202 hari sebelumnya, walaupun China kekal setakat ini negara paling sukar dilanda, dengan 80,151 kes dan 2,943 kematian. Duta China ke PBB, Zhang Jun, berkata negara itu memenangi perjuangan menentang virus itu. "Kami yakin bahawa dengan musim bunga kita tidak jauh dari kedatangan kemenangan kekalahan terakhir Covid-19," katanya.


IRAN JUGA

BERHADAPN

DENGAN SEKATAN

EKONOMI

DUA KALI 

BAHAYA



------------

Tiada ulasan: