Ahad, 29 Mac 2020

KETIKA UNTUNG KITA TAK DIBERI TAHU








KETIKA MEREKA

MERAIH UNTUNG 

HARAM JADAH

KITA TIDAK 

DIBERI TAHU

Pusat beli-belah di seluruh negara dijangka rugi RM2 bilion, kata persatuan

PUSAT membeli-belah di seluruh negara menjangkakan kerugian melebihi RM2 bilion dengan mengambil kira tempoh pemulihan dan kuasa membeli pelanggan, selepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ditamatkan, kata Persatuan Pusat Beli-Belah Malaysia.

Presidennya, Teo Chiang Kok memberitahu The Malaysian Insight, proses pemulihan dan jumlah pengunjung yang akan kembali ke tempat sedemikian akan mengambil masa lama.

“Dengan tempoh PKP yang dilanjutan, kerugian kami akan melebihi RM2 bilion.

“Selepas PKP, kita jangka jumlah pengunjung akan sedikit kerana pembeli akan kurangkan perbelanjaan mereka.

“Mereka akan berhati-hati dalam perbelanjaan kerana ketidakpastian dalam pekerjaan dan faktor lain,” katanya kepada The Malaysian Insight.


Teo berkata selain daripada keadaan semasa, industri membeli-belah di Malaysia mengalami kesan akibat kekurangan kuasa membeli pengunjung dalam tempoh dua tahun lalu.

Beliau berkata ini disebabkan oleh banyak faktor, seperti kenaikan kos sara hidup yang mengakibatkan pendapatan boleh guna menjadi lebih rendah.

“Terdapat juga ketidakpastian politik baru-baru ini, ekonomi global yang lemah, ringgit lemah, peningkatan kos menjalankan perniagaan, dan sekarang Covid-19, yang menyebabkan kerugian kepada industri pelancongan pada kadar 35% perbelanjaan pelancongan.

“Ini juga adalah akibat susulan PKP yang berjalan selama sebulan, menjadikan ia sebagai sebuah bencana ribut yang dahsyat.” – 29 Mac, 2020


INILAH

PERANGAI 

KAUM KAPITALIS

BILA UNTUNG

SENYAP MENYAP

BILA RUGI

MINTA BAIL OUT

DARI KERAJAAN

PAKAI  DANA

DUIT RAKYAT

POOOODAH

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Atuk punya kawan ker..saje tanya jagan marah