Rabu, 29 Julai 2020

BELAKANG NAJIB DALAM BAHAYA




KENAPA SUKA

BELAKANG

KAH KAH KAH

SAPA PENGARUH

BERDIRI

DIBELAKANG


KAH KAH KAH

SAIPOL KE

ANWAR ?

KAH KAH KAH

BERDIRI TEGOH

ATAU

BERDIRI TEGANG

KAH KAH KAH

Ahli Umno berdiri teguh di belakang Najib

PERJUANGAN belum selesai bagi ahli Umno yang menyokong Najib Razak ketika parti itu berdiri teguh di belakang bekas presiden yang bakal berdepan fasa berikutnya dalam kes SRC International.

Pemimpin dan ahli akar umbi Umno berkata walaupun mereka menerima keputusan Mahkamah Tinggi semalam yang mendapati Najib bersalah, mereka berharap kebenaran akan terserlah suatu hari nanti.

Mereka menegaskan Najib masih ada Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan dan berharap mahkamah yang lebih tinggi akan menyebelahi beliau seperti kes jenayahnya yang lalu.

Najib semalam dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta selepas Mahkamah Tinggi mendapati beliau bersalah kerana menyalahgunakan kuasanya ketika menerima dana RM42 juta daripada SRC International pada 2014 dan 2015.

Beliau juga dijatuhkan hukuman penjara 10 tahun bagi setiap tiga kesalahan pengubahan wang haram dan tiga tuduhan pecah amanah. 

Hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Nazlan Mohd Ghazali memerintahkan hukuman tersebut dijalankan secara serentak. Najib, bagaimanapun, dibenarkan menangguhkan hukumannya itu.

Najib adalah bekas perdana menteri pertama yang didakwa dan disabitkan kesalahan di Malaysia.

Beberapa ahli Umno memberitahu The Malaysian Insight, keputusan itu adalah “tafsiran” Nazlan yang mungkin tidak dikongsi dengan hakim di Mahkamah Rayuan.

“Ini adalah tafsiran daripada seorang hakim dan keputusan itu berdasarkan tafsirannya. Kita perlu menunggu apa yang dikatakan para hakim di Mahkamah Rayuan,” kata Ketua Bahagian Umno Pokok Sena, Said Ali Syed Rastan.

Pemimpin akar umbi Umno Kedah itu berkata keputusan berkenaan juga menunjukkan badan kehakiman bebas daripada campur tangan dan meminta masyarakat menghormati kebebasan institusi tersebut.

“Dalam kes hari ini kita dapat lihat tiada gangguan terhadap badan kehakiman negara. Mahkamah bebas buat keputusan dan kita harap kes lain juga berjalan dengan proses seperti.”

Timbalan Ketua Umno Pahang, Mohd Sharkar Shamsudin berkata, kes Najib menunjukkan risiko yang diambil oleh ahli politik dalam kerjaya mereka.

“Ini adalah akibat menjadi seorang ahli politik apabila anda melakukan sesuatu yang baik untuk rakyat dan parti tetapi disalahtafsirkan sebagai sesuatu yang lain,” kata Sharkar yang juga exco negeri bagi pelancongan, alam sekitar dan perladangan.

“Tetapi kami menerima keputusan mahkamah dan berharap mahkamah lebih tinggi akan melihat semula keputusan tersebut.”

“Ahli Umno mesti bertenang dan kami akan meneruskan proses untuk membawa keadilan bagi Najib. Kebenaran akan terserlah,” kata Sharkar.

Ketua Umno Cawangan Shah Alam, Kalam Azad Abu Bakar berkata ahli akan terus menyokong Najib ketika beliau mengemukakan rayuan.

“Kita bersama berdoa dan beri sokongan kepada Najib. Perjalanananya masih panjang lagi dan ada tindakan mahkamh seterusnya. 


BERTAMBAH

CANTIK LAGI

KERAJAAN INI

BUKAN DARI

MUSUH

INI GAMIN

GEROMBOLAN

SENDIRI

KAH KAH KAH

Tiada ulasan: