Sabtu, 25 Julai 2020

INI RINTIK RINTIK PERANG






AWAS

LAUTAN SUNDA

TANDA RINTIK

PERANG TELAH

KELIHATAN

AMIN


Jualan panik dalam pasaran saham China


BEIJING – Para pedagang China, pelabur syarikat dan pelabur asing semuanya melarikan diri dari pasaran saham negara itu.

Sentimen semakin meruncing di tengah-tengah ancaman terbesar ke atas hubungan diplomatik Beijing dengan Washington.

Pedagang luar negara menjual saham bernilai lebih AS $2.3 bilion melalui hubungan pertukaran dengan Hong Kong hari ini, salah satu jumlah terbesar dalam rekod.

Beberapa pemegang saham teknologi China keluar secepat yang mereka dapat.

Indeks CSI 300 turun sebanyak 5%, sementara Indeks ChiNext turun 6.6%.

Kerugian pantas pada sebelah petang setelah Kementerian Luar China memerintahkan Amerika Syarikat untuk menutup konsulatnya di Chengdu selepas pentadbiran Trump pada awal minggu ini memerintahkan China menutup konsulat China di Houston.

Sentimen cepat meruncing di tengah-tengah ancaman terbesar terhadap hubungan diplomatik Beijing dengan Washington selama bertahun-tahun.

Peningkatan ketegangan muncul pada waktu sangat tidak stabil bagi saham China, dengan pemerintah mengambil langkah untuk menguruskan kegilaan yang didorong oleh hutang yang telah mendorong ekuiti ke paras tertinggi sejak 2015.

“Kebimbangan mengenai hubungan China-AS akan menguasai pasaran,” kata Raymond Chen, pengurus portfolio dengan Keywise Capital Management (HK) Ltd. menjual dalam jangka masa terdekat. ”

AviChina Industry & Technology Co, yang menjadikan produk penerbangan untuk tentera, melonjak sebanyak 10% di Hong Kong.

Avic Shenyang Aircraft Co melonjak sebanyak 9.7% ke rekod di Shanghai.

Yuan China turun sebanyak 0.28% kepada 7.0235 berbanding dolar AS, yang paling lemah sejak 8 Julai.

Bon kerajaan China melambung dengan kontrak hadapan pada nota 10 tahun meningkat sebanyak 0.36% ke paras tertinggi sejak 3 Julai lalu.

Hasil  hutang dalam satu dekad jatuh tiga mata asas kepada 2.88%. – MalaysiaGazette

AWAS

BILA AMERIKA

BILA CHINA

ADA MASALAH

DALAMAN

MEREKA  AKAN

CETUS PROJEK

LUAR UNTUK

TUTUP KES DALAM

AMIN

Tiada ulasan: