Ahad, 18 April 2021

KADIR JASIN MARAH - SAYA MINTA MAAF

 


 SORRY BRO

GUA SELALU

GUNA KANG KUNG

AMIN

BUKAN PASAL

KHASIAT

 AMIN

PASAL HIJAU 

CANTIK SEHAT

AMIIN

TAPI PALAT

MACAM PAK LEBAI

TAPI  LEMBIK

TAK ADA TULANG

BELAKANG

KAH KAH KAH


Jangan perleceh kangkung

Maaf kalau saya memprotes perbandingan kangkung dengan pengajar universiti yang rendah mutunya.

Saya mempertahankan kankung kerana ia adalah tumbuhan makanan yang sangat berguna dan tinggi khasiat pemakanannya. Lihat carta yang dilampirkan.

Ia mudah ditanam malah ada jenis yang tumbuh meliar di tempat-tempat seperti parit, paya dan tebing sungai yang tidak boleh ditamam dengan tanaman lain.

Kalau ada pun orang yang sebelum ini membandingkan profesor cetek akal dengan kangkung mungkin kerana orang itu tidak makan kangkung tapi makan sayur-sayuran mahal macam asparagus, brussel sprout dan broccoli.

Khasiat Pemakanan Kangkung.

Kalau hendak bandingkan juga profesor kelas ini dengan tumbuh-tumbuhan, saya cadangankan kita cari tumbuh-tumbuhan yang kurang kegunaannya atau tidak berguna langsung.

Misalnya lalang. Tapi lalang pun berguna sebagai penutup bumi (ground cover) bagi mencegah hakisan. Kaduk pun tak sesuai sebab ia pun mempunyai khasiat yang tinggi.

Tapi profesor yang berasa dirinya pandai, mungkin boleh kita umpamakan kaduk naik junjung. Kaduk tabiatnya menjalar di bumi. Bila naik junjung, ia menjadi kurus, keras dan tak sedap dimakan.

Dalam bahasa Inggeris, orang macam ini sering diungkapkan sebagai “too clever for his own good”. Maksudnya kecerdikan yang menyusahkan diri sendiri. Betullah, bila kena saman, kalah. Kena bayar ganti rugi dan melutut minta maaf.
 
Rasanya tidak ada perbandingan yang sesuai dengan apa juga ciptaan Tuhan kerana semua ciptaan Tuhan mempunyai rahsia dan manfaat tersendiri.

Masa saya bersekolah, kita sering guna ungkapan “otak beku” bagi orang yang tidak boleh berfikir. Boleh jadi kita gelar profesor macam ini sebagai POB (profesor otak beku) yang kerjanya MGB (makan gaji buta) dan suka MBAS – bukan Majlis Bandaraya Alor Star, tapi masuk bakul angkat sendiri.

Nota Kaki: Saya belajar di sekolah mubaligh Kristian Roman Katolik lapan tahun. Tidak dikristianisasi pun?

Terima kasih.
KADIR JASIN

 NAK PANGGIL 

PROF TAHIK PUN

TAK BOLEH

 AMIN

TAHIK BOLEH

BUAT BAJA

AMIN

NAK PANGGIL

PRO CIBAI

PUN TAK OK 

AMIN

CIBAI BANYAK

NIKMAT

KAH KAH KAH

GUA GUNA

PROF PALAT

KAH KAH KAH

TAHIK PALAT

TAKDA GUNA

SEMUA 

BOLEH BUANG

KAH KAH KAH

ATAU 

PRO LOKMAN ADAM SENAMA DENGAN 

PROF RAMLAH ADAM 

KANG KONG ORI

KAH KAH KAH





Tiada ulasan: