Rabu, 1 Jun 2022

SOSOK BERJIWA BESAR

 


Dzulkefly tidak berhasrat tanding PRU akan datang

AHLI Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkefly Ahmad berkata beliau tidak berhasrat bertanding dalam pilihan raya umum akan datang kerana beliau menganggap masanya sebagai ahli Parlimen sudahpun “berakhir”.

Bekas menteri kesihatan Pakatan Harapan itu berkata, beliau telah merasai pengalaman baik sebagai ahli Parlimen dua penggal dan merasakan sudah tiba masanya untuk berundur dan memberi peluang kepada pemimpin muda.

“Saya sudah dua penggal di Parlimen dan 22 bulan sebagai menteri. Saya harap saya boleh lakukan lebih banyak lagi.

“Setakat ini apa yang saya bimbang ia sudah selesai. Ia sudah pun berakhir,” kata Pengarah Strategik Amanah itu kepada The Malaysian Insight dalam temu bual eksklusif hari ini.

Dzulkefly yang merupakan penyandang kerusi Kuala Selangor sudah berkhidmat di kawasan itu selama dua penggal selepas memenangi PRU12 dan PRU14.

Pada PRU13 beliau tewas kepada Irmohizam Ibrahim dan Barisan Nasional dengan 460 undi dan kemudian memperoleh semula kerusi pada 2018 dengan 8,500 undi.

Dzulkefly berkata berkhidmat dua penggal hanya cukup untuk seorang ahli politik.

“Dalam kes ini ia akan memberikan perubahan kepimpinan yang konsisten dan berterusan serta inilah yang hilang dalam politik Malaysia. Saya rasa sudah tiba masanya kita menangani perkara ini,” katanya.

Katanya dua penggal ini tidak perlu bagi ahli politik muda tetapi menggalakkan mereka berehat sebelum kembali berpolitik semula.

“Jika anda masih muda, berehatlah dan kembali dengan lebih berdaya saing dan berkemahiran,” katanya.

Ketika ditanya sama ada beliau akan mempertimbangkan keputusannya sekiranya parti meminta beliau bertanding, kata Dzulkefly tekadnya sudah bulat.

“Saya mahu memberi peluang kepada pemimpin muda dan saya sudah sampaikan ini kepada pimpinan tertinggi parti awal-awal.


Dilaporkan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz mengintai kerusi Parlimen Kuala Selangor dan dikatakan sedang melobi dengan pucuk pimpinan parti untuk bertanding di kerusi itu.

Rancangan bergerak ke hadapan

Ketika ditanya mengenai perancangan masa depannya Dzulkefly berkata beliau mahu membentuk pemimpin muda demi masa depan negara.

Beliau berkata beliau ingin menjadi pengaruh dalam membentuk pemimpin muda dengan harapan untuk menamatkan politik toksik di Malaysia.

“Saya benar-benar ingin memikul peranan ini dengan cara yang lebih penting,” katanya.

Dzulkelfly berkata pemimpin muda masa depan harus memiliki kualiti tertentu untuk menjadi ahli politik.

“Saya mahu memajukan politik beretika dan mempunyai pemimpin yang mampu menangani isu dan dasar, tidak kira apa latar belakang mereka terutama jika mereka mahu menjadi ahli Parlimen,” katanya.  – 31 Mei, 2022.

KITA TABEK

PADA

SOSOK BERJIWA

BESAR

PEMIKIR BANGSA

AMIN

TIDAK DIJANGKITI

OLEH VIRUS

GINAJAPIM

AMIN

TUMPUKAN MASA

MEMIBINA PARTI

AMIN

DIDIK YANG MUDA

MAJU KE DEPAN

KHALAS

Tiada ulasan: